Vesijuoksenko ennen vai jälkeen salitreenin?

Kuntosalillani on uima-allas, jota käytän usein salitreenin jälkeen. Yleensä vesijuoksen 15–30 minuuttia ja joskus vesijumppaan. Onko uinti ja vesijuoksu parempi tehdä ennen vai jälkeen salitreenin? Edistääkö uinti palautumista?

Vastaus

Ennen kuntosalitreeniä kannattaa tehdä vain nopea, noin 10 minuutin lämmittely, jotta energiaa riittää mahdollisimman paljon punttitreeniin.

Aerobinen harjoittelu ennen punttitreeniä kuluttaa energiavarastoja sen verran, ettei lihaskuntoharjoitteluun jää enää tarpeeksi puhtia. Vesijuoksu kannattaa siis jättää viimeiseksi, kuten olet tehnytkin.

Vesijuoksu tai -jumppa on palauttavaa, mikäli teet sen tarpeeksi rauhallisesti. 15-30 minuuttia on sopiva aika. Vedellä on myös rentouttava vaikutus, joten senkin takia vesijuoksu kannattaa jättää loppurentoutukseen.

Iloisia treenihetkiä!

Lähetä kysymys

Onko mielessäsi kysymys, johon haluat vastauksen?

Kysy tästä