Ruokavalio ja tupakoinnin lopettaminen

Olen lopettanut tupakoinnin lääkkeen avulla. Lisäksi olen aloittanut samoihin aikoihin vähähiilihydraattisen ruokavalion sekä lisännyt liikuntaa. Onko tupakoinnin lopetus, karppaus ja liikunnan lisääminen yhtä aikaa järkevää? Huolenani on, että tupakoinnin lopetus aiheuttaa painonnousua ja vatsan toimimattomuutta. Tavoitteeni on pudottaa viisi kiloa. Kolmen viikon ruokavaliomuutoksen jälkeen en ole laihtunut.

Liikun vaihtelevasti: käyn 1–2 kertaa viikossa spinningissä ja yhtä usein kuntosalilla. Onko minulla oikea suunta painon pudotuksessa vai tulisiko minun muuttaa jotain tai ottaa jotain erityisesti huomioon?

Vastaus

Onneksi olkoon hyvästä päätöksestä lopettaa tupakointi! Tupakointi lisää perusaineenvaihduntaa 100–200 kilokalorilla ja vähentää ruokahalua. Siksi useimmille kertyy muutama kilo painoa tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Tupakointi myös nopeuttaa vatsan toimintaa. Jotta suolisto toimisi vilkkaasti jatkossakin, kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalion kuitupitoisuuteen ja riittävään nesteen saantiin. Karpatessa viljavalmisteiden määrä on pieni tai olematon, joten riittävä kuidun saanti tulisi turvata syömällä riittävästi kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Käytännössä tämä tarkoittaa lähes kiloa kasviksia päivässä.

Kuitulisänä karppaaja voi käyttää myös lesettä tai pellavansiemenrouhetta esimerkiksi jogurtin seassa. Myös joissakin pähkinöissä on kuitua. Kaikille ihmisille karppaus ei syystä tai toisesta sovi, eikä paino putoa. Periaatteessa olet oikeilla jäljillä ja liikuntaakin on kiitettävästi, kunhan muistat lisäksi arkiaktiivisuuden, joka kuluttaa lopulta enemmän energiaa kuin jumppatunti pari kertaa viikossa.

Lähetä kysymys

Onko mielessäsi kysymys, johon johon haluat vastauksen?

Kysy tästä