Vältä terassilta kertyvät kilot!

Vältä terassilta kertyvät kilot!

Nyrkkisääntö terassijuomien valintaan on valita kuivempi ja vähemmän alkoholia sisältävä juoma sekä nauttia runsasenergisiä juomia kohtuudella. Nämä ovat tärkeitä nyrkkisääntöjä, koska saatat saada juomista huomattavat määrät ylimääräistä energiaa.

Osalle kesäaikaan kilojaan kartuttavalle lihomisen syy on juomista saatava energia. Painoaan tarkkaileville ratkaisevaa terassijuomien valinnassa on niiden energia-, sokeri- ja alkoholipitoisuudet. Sitä tärkeämpää pitoisuuksien tarkkailu on, mitä useammin terassijuomia tulee siemailtua kesän aikana. Mitä enemmän juomissa on alkoholia ja sokeria, sitä enemmän niissä on myös energiaa.

Oleskellessasi terassilla pitkään, tulee juomia usein huomaamattaan nautittua runsaasti. Juomamäärät voivat tällöin kasvaa hyvin suuriksi; tästä syystä on hyvä kiinnittää huomiota juomien maun lisäksi niiden energiasisältöön.

Saat juomista herkästi ylimääräistä energiaa myös siitä syystä, että juomat eivät anna kylläisyydentunnetta samalla tavalla kuin ruoat. Alkolipitoisten juomien nauttiminen altistaa helposti myös runsaammalle syömisellle. Lisäksi runsaasti juomia nautittaessa ruoka-ajat muuttuvat helposti epäsäännöllisiksi, mikä on omiaan vielä altistamaan lihomiselle.

Lue myös: Näin alkoholi vaikuttaa sinuun

Energiaa huomaamatta oluesta

Pullollisesta olutta (0,33 l) saat keskimäärin 135 kilokaloria, joka vastaa suunnilleen yhtä voileipää leikkeleineen tai yhtä pikarillista jogurttia. Yksi pullollinen olutta vastaa siis välipalasta saatavaa energiamäärää.

Ravintoloissa tarjottavissa oluttuopillisissa on 0,4–0,6 litraa juomaa. Oluttuopillisesta saat noin 220 kilokaloria. Jos nautit kaksi tuopillista tai puolen litran tölkillistä olutta, saat energiaa lähes kokonaisen aterian verran.

Siidereistä ja lonkeroista on saatavana lukuisia eri light vaihtoehtoja, kuten nykyään myös oluista. Light oluet, siiderit ja lonkerot eivät ole energiatonta juomaa, vaan ne sisältävät energiaa keskimäärin 30 kilokaloria per desilitra eli noin 30 prosenttia vähemmän tavanomaisiin juomiin nähden.

Siiderillä päivän energiat täyteen

Siideri tai lonkero pullollisesta (0,33 l) saat energiaa juoman makeudesta ja alkoholipitoisuudesta riipuen noin 150 kilokaloria. Tämä vastaa keskimäärin yhden normaalikokoisen jäätelötuutin energiamäärää.

Puolen litran siideri- tai lonkerotölkillisestä saat energiaa suunnilleen yhtä paljon kuin leivoksestakin tai pienestä suklaapatukasta. Siiderissä ja lonkerossa on keskimäärin enemmän energiaa kuin vastaavassa olutmäärässä.

Mikäli terassilla kuluu viisi siideriä tai lonkeroa, saat niistä noin kaksi kolmasosaa koko päivittäisestä energiantarpeestasi tai jopa enemmänkin – riippuen lasin koosta, juomasi laadusta sekä energipitoisuudesta ja omasta energiantarpeestasi.

Paljon sokeria juomalla

Liköörit sisältävät alkoholin lisäksi erittäin paljon sokeria, joten ne ovat aina hyvin energiapitoisia. Neljän senttilitran annoksesta kermalikööriä saat lähes yhtä paljon energiaa kuin pullollisesta olutta. Liköörit sopivat painoaan tarkkaileville vain silloin tällöin ja pieninä annoksina nautittaviksi.

Jos valitset tavallisen kahvin tilalle esimerkiksi cafe latten, joka on valmistettu täysmaitoon ja lisäät siihen sokeria, saat kupillisesta noin 140 kilokaloria. Jos jätät sokerin pois, energiansaantisi pienenee noin 40 kilokaloria. Muuttaessasi maidon vielä rasvattomaksi, vähenee kalorien saanti edelleen puoleen edellisestä vaihtoehdosta.

Myös muut erikoiskahvit, kuten cappuccino sisältävät runsaasti energia. Vastaavasti, kuten cafe lattessa, voit säädellä helposti saamaasi energiamäärää valitsemalla rasvaisemman tilalle rasvattoman maidon ja jättämällä sokerin pois juomastasi.

Paras valinta kahvista energiapitoisuuksia ajatellen on tavallinen kahvi, mikäli se vielä maistuu ilman sokeria. Nauttiessasi kahvin ilman sokeria on se lähes energiatonta juomaa.

Lue myös: Miten alkoholin juominen vaikuttaa treenaamiseen?

Määrä on se, joka ratkaisee

Juomien laadun lisäksi määrä vaikuttaa saamaasi kalorimäärään. Jos valitset viinilasillisen siiderin, lonkeron tai oluen tilalla, saat yleensä vähemmän energiaa. Vaikka sinänsä viinit sisältävät enemmän energiaa kuin oluet, siiderit tai lonkerot. Viini kuitenkin tarjotaan yleensä 12 senttilitran lasillisina, kun taas muut juomat pullollisina tai tuopillisina.

Muista annoskoko, mikäli nautit usein terassijuomia kotona ja sinulla on tapana kaataa juomat lasiin. Voit vaikkapa mitata lasiisi mahtuvan juoman määrä. Näin pysyt paremmin jyvällä siitä, paljonko olet juonut päivän aikana.

Huomio myös, paljonko kaadat juomaa lasiin, sillä kotona juomia lasiin kaadettaessa annoskoko voi olla paljonkin ravintola-annoksia suurempi. Luonnollisesti annosten ollessa suurempia on myös saatava energiamäärä suurempi.

Alkoholista ei ole janojuomaksi

Vettä kannattaa juoda runsaasti varsinkin sään ollessa lämmin ja aurinkoinen. Lämmin ja kuiva sää lisäävät juomisen tarvetta, kuten myös saunominen ja liikunta tai muusta syystä tapahtuva runsas hikoileminen.

Terassijuomat eivät yleensä sovellu janojuomiksi, eivätkä nestetasapainon ylläpitoon. Alkoholi heikentää nestetasapainoa, koska sillä on diureettinen eli kehosta nestettä poistava vaikutus.

Nestetasapainon säilyttämisessä paras janojuoma on vesi. Ota terassilla tavaksesi juoda joka toinen lasillinen vettä tai jotakin muuta energiatonta juomaa. Tällöin saat vähemmän energiaa ja olosi pysyy muutoinkin virkeämpänä.

Kesäkuumalla ei suotta kannata odotella janoa, koska jano on jo merkki lievästä nestevajauksesta. Juominen on hyvä aloittaa lämpimällä säällä aiemmin.

Vesi on paras janojuoma

Vesijohtoveden lisäksi kivennäisvedet tai muut pullotetut ja maustetut vedet ovat myös hyviä vaihtoehtoja, mikäli ne eivät sisällä hampaille haitallisia sokereita tai happoja. Hiilihaposta ei ole haittaa hampaille.

Tavallisen veden voit halutessasi maustaa mieleiseksesi. Makua saat, jos laitat veteen pakastemarjoja tai hedelmän paloja, tällöin et tarvitse erikseen jääpaloja.

Energiaa sisältämättömät mehut, virvoitus- ja energiajuomat ovat vastaaviin energiaa sisältäviin juomiin nähden parempi vaihtoehto. Liiallista energiattomien virvoitusjuomien ja mehujen käyttöä on kuitenkin myös syytä välttää, koska ne sisältävät haitallisia happoja ja totuttavat suotta makeaan makuun.

Lue myös: Opettele juomaan riittävästi ja oikein

Huomioi haitalliset hapot ja sokerit!

Siiderin, lonkeron ja viinin hapot ovat hampaille haitallisia. Pahimpia hampaille ovat sitruuna- ja fosforihappo, mutta myös esimerkiksi viinihaposta on haittaa hampaille.

Mikäli nautit usein siidereitä, lonkeroita ja viinejä, saattaa hampaittesi kiilto kadota ja suuhusi voi kehittyä eroosiota eli hampaiden kulumista. Lisäksi juomien sokerit ovat haitaksi hampaille.

Terassijuomien keskimääräisiä energiapitoisuuksia

Juoma    kcal/1dl

  • Likööri (20-30 til %)    250
  • Konjakki, rommi, viski, kirkkaat viinat, vodka ja gini    230
  • Väkevä viini (mm. sherry, vermutti, madeira)    150
  • Makea valkoviini    90
  • Punaviini    85
  • Kuohuviini    80
  • Kuiva valkoviini    75
  • Olut,  vahva (7,8-8 til%)    70
  • Gin long drink (5,5 til%)    55
  • Siiderit    45
  • Virvoitusjuomat, kolajuoma ja täysmehut    45
  • Virvoitusjuoma, sokeroitu    40
  • Olut, keski- ja a-olut    40
  • Siideri light  (4,5 %)  ja Gin long drik, kevyt (4,7 %)    35

Lähde: www.fineli.fi

Kirjoittaja on laillistettu ravitsemusterapeutti.

Lue myös:

Huonosti nukkuvat juopottelevat enemmän

Alkoholijuomissa vaanii energiapommi

Tipaton tammikuu - kannattiko?