Miten saan hartiat kuntoon?

Haluaisin tietää, kuinka saan hartia- ja niskakipuihin apua. Olen kärsinyt niistä jo muutaman vuoden. Käyn salilla muutaman kerran viikossa, body pumpissa ja aerobicissa, mutta silti hartiat ja niska ovat kipeät ja jumissa. Onko jotain kotona ja töissä tehtäviä liikkeitä vai pitäisikö kääntyä lääkärin puoleen?

Vastaus

Niska- ja hartiakivut ovat yleisiä, ja niihin voi olla monta syytä. Usein kivut kuitenkin johtuvat lysähtäneestä ryhdistä, jolloin osa lihaksista kiristyy äärimmilleen. Väärä, hartioita rasittava työasento, yksitoikkoiset työliikkeet ja yleinen jännitys aiheuttavat myös kipuja.

Kerroit käyväsi salilla, body pumpissa ja aerobicissa - hyviä liikkumismuotoja kaikki, mutta turhan samankaltaisia. Muistatko myös huoltaa kehoasi? Venyttely- ja liikkuvuusharjoitukset voisivat tehdä ihmeitä kipeille hartioillesi.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja vaikkapa lantion seudun lihaskireydet voivat aiheuttaa niskan ja hartioiden jäykkyyttä. Venyttele muutaman kerran päivässä niskaa, hartioita, rintalihaksia, selkää ja lantion aluetta. Liikuttele kehoasi: pyöritä käsiä ja hartioita, liikuta päätä, selkärankaa 
ja lantiota eri suuntiin.

Ota harjoitusohjelmaasi kerran viikossa jokin näistä lajeista: kuntonyrkkeily, keppijumppa, bailatino, pilates, jooga tai syvävenyttely. Kiinnitä punttitreeniä enemmän huomiota ryhtiin sekä kehosi joustavuuteen ja liikkuvuuteen. Mikäli 
kivut edelleen jatkuvat, on hyvä 
käydä lääkärissä.

Kävely on suomalaisten suosituin liikuntaharrastus, ja se vaikuttaa edullisesti terveyteen ja fyysiseen kuntoon. Suomen Latu, UKK-instituutti ja Sydänliitto ovat käynnistäneet kävelyohjelman, jonka tarkoituksena on perustaa kävelyklubeja ja innostaa erityisesti vähän liikkuvat suomalaiset kävelemään.

Lähetä kysymys

Onko mielessäsi kysymys, johon johon haluat vastauksen?

Kysy tästä