Mikä on kehotyyppisi?

Valitse lajisi kehotyyppisi mukaan

Kehotyyppisi kertoo, millainen ruuminrakenne sinulla on, mitkä ovat kehosi ominaispiirteet ja mitkä urheilulajit sopivat sinulle parhaiten. Tunnista omasi!

Huuhaata vai ei? Psykologi William Sheldonin 1940-luvulla kehittämä kehotyyppi-luokitus tuntuu pätevän moneen kehoon tänäkin päivänä. Yhden miehen tekemän tutkimuksen luotettavuutta voi kyseenalaistaa, mutta hämmästyttävästi nämä seuraavat kolme kehotyyppiä todellakin erottavat kehon muotoja toisistaan.

Myös käytetyt harjoitustavat ja harjoitusten aikaansaamat tulokset eroavat toisistaan.

Sheldonin kehotyypit jaetaan kolmeen kategoriaan:

1. Mesomorf-tyyppisillä ihmisillä on luonnostaan raamikas keho ja lihasmassa kehittyy helposti. Hartiat ovat usein leveämmät kuin lantio. Heille on ominaista nopeus ja räjähtävyys, niin treenikehissä kuin luonteenakin. Heille sopivia lajeja ovat niin 100 metrin pikajuoksu, pituushyppy, nyrkkeily kuin painonnosto. He näyttävät ulospäin Antiikin Kreikan jumalilta: vahvoilta, sopusuhtaisilta ja leveäharteisilta.

Harjoitelussa olisi tärkeä huomioida monipuolisuus sekä liikkuvuusharjoittelun ja lihashuollon riittävä määrä. Liikuntaa harrastamaton mesomorfi jäykistyy ja loukkaantuu helposti.

Lue myös: Onko treenisi tarpeeksi tehokas?

2. Endomorf-tyypinen keho on raskasrakenteinen, pyöreä tai ”muodokas”. Vatsan seutu kasvaa helposti, jalat ja kädet ovat pienet ja raajat suhteessa kehoon lyhyet. Heille tyypillistä on notkeus ja hyvät voimatasot. Endomorfi onkin tyypiltään kuin vahva rekanvetäjä.

He mieltyvät usein kontaktia vaativiin rajuihin lajeihin, kuten painiin tai amerikkalaiseen jalkapalloon. Myös voimatasot kehittyvät helposti. Mikäli nivelet ovat yliliikkuvat, näihin tulee kiinnittää voimaharjoittelussa erityistä huomiota ylimenojen ja loukkaantumisten ehkäisemiseksi.

Kehon rasvaprosentti nousee endomorfeilla helposti, joten heidän harjoittelussaan punttien nostelun lisäksi kannattaa korostaa hapenkuljetuselimistön ja rasva-aineenvaihdunnan kehittämistä runsaalla aerobisella liikunnalla. Myös jääkaapin sisältöön ja ateriarytmiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

Lue myös: Eikö paino putoa? Ravintovalmennus voi auttaa

3. Ektomorf –tyyppinen keho on pitkäraajainen ja hoikka. He muistuttavat rakenteeltaan pitkänmatkan juoksijoita. Heidän aineenvaihduntansa on luonnostaan tehokas, joten he ovat niitä ihmisiä, jotka voivat syödä käytännössä mitä tahansa koskaan lihomatta, ainakin ennen keski-ikää.

Ektomorf–tyypinen keho on nopea ja kestävä. Parhaimmillaan ektomorfi voi olla hyviä kestävyysominaisuuksia vaativissa pitkän matkan lajeissa, kuten maratonissa tai triathlonissa. Lihasta he eivät välttämättä kehitä kovin helposti.

Kehotyyppi-jaottelu voi johtaa harhaan, jos tyyppi-karttaa lähdetään lukemaan hyvin kirjaimellisesti. Mikä on kehotyypille ominaista harjoittelua, ei välttämättä sovi temperamentillesi. Liian jyrkkiä ja yksiselitteisiä rajanvetoja on hyvä välttää.

Toinen tapa jaotella kehotyyppejä on esimerkiksi urheiluvalmentaja Charles Policquinin käyttämä jako: Fire, Earth, Wood, Metal & Water. Jos olet vuosikausia hinkannut salilla vailla mainittavia tuloksia painojen tai lihasmassan suhteen, kannattaa tutustua myös näihin. Materiaalia näihin löydät esimerkiksi suoraan T-nationin sivujen kautta tai vaikkapa googlaamalla Policquin fire-type.

Asiantuntijoina tekstissä käytetty Senior Coach Lasse Seppästä ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asiantuntijaa, Chek Practitioner Mikko Paunosta.

Lue myös: Treenaaja, älä tee näitä 7 mokaa

Personal trainer Liina Sievers

Personal trainer Liina Sievers jakaa parhaat vinkkinsä treeniin kauneusjaterveys.fi:n lukijoille. Joka viikko uudet ohjeet!

"Työskentelen personal trainerina, kouluttajana sekä ravintovalmentajana. Iltaisin ohjaan ryhmäliikuntatunteja, lenkkeilen koiran kanssa metsässä, opiskelen saksaa ja muita mielenkiintoisia asioita. Minulla on kaksi lasta, joiden kanssa pelataan futista, käydään uimassa ja katsotaan hyviä leffoja kasassa sohvalla. Haaveilen pitkistä yöunista ja kiireettömistä aamuista ja siitä, että minulla olisi vastaus kaikkiin maailman kysymyksiin."

Lue myös:

Katso millainen ryhmäliikunta sopii sinulle

Leposykkeesi kertoo treenisi tuloksista - testaa!

Haluatko kiinteytyä vai kasvattaa lihasmassaa? Toimi näin!