Testasimme aktiivisuusrannekkeet

Testasimme aktiivisuusrannekkeet. Mitä eroja niissä on? Mikä aktiivisuusranneke on paras?

Onko aktiivisuusrannekkeissa eroja? Testasimme kiinnostavimmat rannekkeet.

1.

Polarin Loop, 100 e

 

Käyttökokemus: Rannekkeen säätäminen käyttökuntoon on yllättävän haastavaa. Ranneke leikataan itse sopivan mittaiseksi ja vaikka ohjeet ovat selkeät, menee tähän yllättävän paljon aikaa.

Tallentaa hyvin etenkin askeleita määrää ja todella innostaa liikkumaan! Ilmoittaa myös selkeästi, kun päivän tavoite, esimerkiksi 10 000 askelta on täynnä. Rannekkeen valikko on helppokäyttöinen.

Hyvää: Älypuhelimen sovellus toimii myös suomeksi. Ihan ok ulkonäkö, ei herätä liikaa huomiota.

Huonoa: Ranneke pitää ladata usein, noin päivän tai parin välein. Matkalle ei siis voisi lähteä ilman kannettavaa tietokonetta ja usb-piuhaa, jonka avulla ranneke ladataan. Ei osaa mitata pyöräilyä aktiivisuudeksi.

Erikoista: Ostamalla erillisen sykesensorin (n. 70 e), Loop kerää tietoa myös sydämen sykkeestä.

 

 

 

 

 

2.

Fitblexin Charge HR, 160 e

Käyttökokemus: Laite on helppo ottaa käyttöön ja vaikka sen näyttö on pieni, siitä saa irti tarvittavat tiedot, kuten askelteen määrän, noustut kerrokset ja unen määrän. Ranneke värähtelee hauskasti, kun päivän tavoite on saavutettu. Rannekkeeseen saa myös värisevän aamuherätyksen. Hauska toiminto, mutta muutaman aamun kokeiltuani luovuin, sillä sikeäuniselle se ei tuntunut tarpeeksi varmalta herätykseltä.

Laitetta voi säätää omien mieltymysten mukaan. Esimerkiksi näpäyttämällä ranneketta kaksi kertaa voi saada juuri sen tiedon, minkä kokee tärkeimmäksi.

Hyvää: Kaunis ja sopivan huomaamaton ranneke. Sykkeen mittaus ranteesta on hyvä ominaisuus, vaikkei mittaus olekaan nopea tehdä esimerkiksi kesken pump-tunnin.

Huonoa: Näyttö on pienempi kuin muissa. Nopeissa tilanteissa kaipaisi suurempaa näyttöä, josta saisi tiedot nopeammin.

Erikoista: Ilmoittaa myös puheluiden saapumisen ja näyttää näytöllä, kuka soittaa. Hauska ominaisuus, mutta ei välttämättä välttämätön.

3.

Withginsin Pulse O2, 120 e

Käyttökokemus: Pulse 02 mittaa muun muassa askelia, lenkin pituutta, kaloreiden kulutusta ja unen määrää. Siinä on myös erityinen anturi, jonka kautta voi mitata sydämen sykettä ja veren happipitoisuutta.

Ranneke on melko helppo ottaa käyttöön. Suurin vaikeus on tajuta, miten näyttö toimii: pyyhkäisemällä ja nappia painamalla.  Jos sormi on märkä, ei näyttö tunnista sormea aina. Ranneke tuntuu aika luotettavalta. Ei voi ainakaan väittää, että on liian herkkä askelille kuin jotkin muut mittarit!

Älypuhelinsovellus antaa riittävästi tietoa aktiivisimmista tunneista ja unen syvyydestä. Se myös antaa vinkkejä, miten terveyttä voisi lisätä.

Sykkeen mittauksen takia mittari pitää irrottaa ranteestaan. Se hidastaa mittausta, eikä mittaus voi siksi tehdä helposti kesken urheilusuorituksen.

Hyvää: Mittarin voi kiinnittää vaikka huiviin, vyöhön tai taskuun. Kätevää! Jos mittarin saisi kiinnitettyä esimerkiksi nilkkaan, se mittaisi paremmin esimerkiksi pyöräilyä.

Huonoa: Ulkonäkö. Ranneke ei ole tarpeeksi huomaamaton, sillä mittari kiinnitetään metallisen pidikkeen avulla ranteeseen. Mieluummin pidän mittaria taskussa.

Erikoista: Rannekkeen lataus kestää kauan, reilusti yli viikon!

4.

TomTomin Touch Fitness 149 e

Käyttökokemus: Aika kiva ja helppokäytöinen laite. Ranneketta ohjataan pyyhkäisemällä näyttöä. Se ei tosin toimi , jos sormia on liian kylmä tai kostea. Silloin käyttö turhauttaa. Näyttää hyvin päivittäisen aktiivisuusmäärän ja unen määrän. Myös askeleita ja sykettä on helppo seurta.

Hyvää: Hyvä ranneke, joka on  helppo säätää itselle sopivaksi ilman leikkaamista. Käyttö on helppoa, kun nappeja on vain yksi.

Huonoa: Akun kesto. Laite ei varoita mitenkään akun loppumisesta vaan sammuu vain . Käyttöönotto ja yhdistäminen puhelimen kanssa vähän haastavaa, vaikkei ole eka kerta, kun tällaista laitetta käyttää.

Erikoista: Mittaa myös rasvaprosentin ja lihasprosentin. Kiva ominaisuus, mutta sitä ei näe ruudulta heti vaan vaatii puhelinta. Tieto kiinnostaa ja ominaisuus erottaa tämän rannekkeen monista muista. Hieman silti epäilyttää, miten tuloksen saa otettua sormen päästä. Valmistajan edustaja kertoo myöhemmin, että laite lähettää pienen sähköimpulssin, joka selvittää yläkehon rasvan, lihasten ja muiden ainesosien määrän. Mittaustulos ei ole täysin tarkka, mutta säännöllisellä käytöllä voi nähdä, muuttuuko rasvan ja lihasten suhde treenillä.

 

5.

Fitbitin Alta HR, 155 e

Käyttökokemus: Rannekkeen käyttöotto vie aikaa ja hermoja – mutta tämä on tuttua muistakin aktiivisuusrannekkeista. Rannekkeesta näkee tarvittavat tiedot: matkan, sykkeen, askeleet ja kalorit sekä kelloajan. Kun aktiivisuusrannekkeen käyttöön tottuu, siitä tulee todella miellyttävää. Yksi suosikeista!

Hyvää: Kapea ja kaunis malli. Ei liian sporttinen, joten voi käyttää monenlaisten vaatteiden kanssa. Osaa mitata pulssin ranteesta ja näyttää sen suoraan ensimmäisellä näytöllä: se on siis nopea katsoa. Kännykkäsovellus on todella hyvä esimerkiksi unen seurantaan. Antaa hyvin tarkkaa tietoa esimerkiksi unen vaiheista.

Huonoa: Rannekkeen näyttö toimii niin, että sitä pyyhkäistään sormella. Jos sormi on hieman kostea tai kylmä, ranneke ei tunnista sitä. Rannekkeen voi asettaa herättämään eli värisemään aamuisin tiettyyn aikaan. Herätyksen pitäisi pysähtyä kahdella napautuksella, mutta se ei usein toimi. Herätyksen sammuttaminen viekin enemmän aikaa ja vaatii useita, juuri oikealla hetkellä tehtyjä napautuksia (mutta silloin todella ehtii herätä!)

Erikoista: Aktiviisuusrannekkeen rannekkeeksi saa metallisen, rannekorumaisen version. Se on toki paljon raskaampi kuin muovinen vaihtoehto.

6.

Garminin Vivosmart HR 188 e

Käyttökokemus: Miellyttävä ja helppokäyttöinen aktiivisuusranneke. Mittaan muun muassa askelia, sykettä suoraan ranteesta ja kuljetun matkan pituutta. Innostaa liikkumaan ja etenkin portaiden laskemisominaisuus on kiva – tätä ei ole kaikissa muissa laitteissa. Kosketusnäyttöä on helppo käyttää.

Hyvää: Mittaa sykkeen hyvin ranteesta ja lukeman saa heti! Tunnin passiivisuuden jälkeen tuleva liikkumiskehotus on sopivan huomaamaton. Se ei esimerkiksi haittaa vieruskavereita elokuvissa. Pitkä akun kesto ilahduttaa. Ilmoittaa iloisesti, kun tavoitteet on saavutettu – ja vaatii seuraavana päivänä vähän lisää.

Huonoa: Ei tunnista pyöräilyä liikunnaksi ja pitää seisomatyötä passiivisena. Portaiden nousemismäärän laskutapa on hieman outo: se on aina eri kuin itse kuvittelisi sen olevan. Päivittäin tarvittava askelmäärä vaihtelee.

Erikoista: Ilmoittaa saapuneista tekstiviesteistä ja puheluista. Kiinnostava ominaisuus, mutta ei kaikissa tilanteissa kovin miellyttävä, esimerkiksi teatterissa.

 

Lue myös:

5 vinkkiä aktiivisuusrannekkeen ostoon

Testaa leposykkeesi

Näin tehostat treeniä