Paranna sydämen terveyttä kuntoilemalla

Sydämesi tarvitsee sykettä

Sydän kaipaa hempeilyn lisäksi myös muuta huolenpitoa. Se kaipaa sykettä!

Kun sydämen syke nousee yli sataan lyöntiin minuutissa, saa se jo kaipaamaansa terveyttä edistävää painetyötä tehdäkseen. Kun liikunnan tehoa kasvatetaan sellaiseksi, että henkilö hikoilee ja hengästyy, mutta pystyy edelleen puhumaan lenkkikaverinsa kanssa, on teho sopiva. Tällöin hapenottokyky eli elimistön kyky toimittaa happea sitä kaipaaville kudoksille ja poistaa elimistöstä maitohappoa kehittyy.

Leppoisa puuhastelu, siirtyminen (kävely, pyöräily) tai lenkkeily tehostaa rasva-aineenvaihduntaa ja rakentaa kuntopohjan kestäväksi. Vauhdikkaampi kestävyysliikunta kohottaa käyttäjänsä kuntoa ja kuluttaa runsaasti energiaa (hiilihydraatit). Näin sydän ja keuhkot vahvistuvat, keho kiinteytyy, paino putoaa ja sydämen sekä aineenvaihdunnan sairaudet pysyvät loitolla.  

Aerobisessa lihastyössä energiaa muodostetaan hapen suosiollisella avustuksella pääosin varastorasvoista, kun taas vauhdikkaammassa, anaerobisessa liikunnassa energia joudutaan muodostamaan ilman happea kehon hiilihydraattivarastoista. Oleilu ja kevyt liikunta siis kuluttavat suhteessa enemmän rasvaa, kun taas vauhdikkaampi liikunta toteutetaan enenevässä määrin hiilihydraattienergian turvin.