Selkä kuntoon jumpalla

Selätä kipu!

Kehitä selän ja hartioiden liikkuvuutta täsmäliikkeillä, joita voit tehdä missä ja milloin vain.

Liike alaselkäkivuista kärsiville
 

Asetu kylkimakuulle ja pidä jalat koukussa. Risti sormet takaraivolle.

Hengitä syvään sisään. Hengitä ulos ja avaa samalla ulompaa käsivartta niin pitkälle kuin rennosti pystyt. Pidä jalat ja pään alla oleva käsi paikoillaan. Seuraa rennosti katseella aukeavaa kättä.

Liike huonosta ryhdistä kärsiville
 

Mene konttausasentoon. Katso, että lantio on polvien päällä ja olat käsien yläpuolella. Aseta toinen käsi tuolille niin, että käsivarsi on suorassa kulmassa. Paina kättä kevyesti tuolia vasten ja hengitä sisään.

Laske uloshengityksen aikana rintakehää niin, että tunnet venytyksen rintalihaksessa. Laskeudu jokaisen uloshengityksen aikana rintakehää vähän alemmaksi. Jos liike tuntuu epämukavalta, liikuta kättä hieman tuolilla eteen tai taakse ja etsi parempi asento.

Liike yläselän ja niskan säryistä kärsiville
 

Asetu selinmakuulle pyyherullan päälle. Anna pään laskeutua rennosti maahan. Kokeilemalla erikokoisia pyyherullia löydät itsellesi sopivan. Pyyherullan tulee tukea myös alaselkä.

Ojenna kädet eri suuntiin. Nosta ne sisäänhengityksen aikana kohti kattoa ja tuo uloshengityksellä takaisin alas niin, että pään yllä ollut käsi tulee alas ja toisin päin.

Vaihda käsien paikkaa joka hengityksen aikana.
 

Liikkeet: urheilufysioterapeutti, liikunnanohjaaja ja personal trainer Ville Rapeli