Valitse hyvät urheiluliivit

Näin ostat oikeanlaiset urheiluliivit

Tiesitkö, että eri urheilulajeihin pitää valita omat liivinsä? Kun seuraat viittä vinkkiämme, löydät oikeanlaiset urheiluliivit.

1. Löydä oikea koko

Rintojen tukirakenteet ovat heikot. Ne kiinnittyvät vartaloon vain ihon ja ohuiden sidekudosnauhojen avulla. Urheillessa tukirakenteet joutuvat koville, joten rintoja tulee tukea. Pienenkin kuppikoon rinnat liikkuvat juostessa 4 senttimetriä poispäin kehosta ja pitkällä matkalla rintojen liike on jo hurja. Oikeankokoisilla liiveillä estetään esimerkiksi hiertymien syntyminen.

Liivien valinnassa kannattaa hyödyntää ammattilaisten apua ja niitä pitää sovittaa. Liivi voi tuntua aluksi puristavalta, mutta sen pitääkin olla tukeva ja pitää rinnat paikoillaan

2. Valitse napakka rinnanympärysnauha

Rinnanympärysnauhan on oltava tarpeeksi kireä. Se saa antaa vain noin 5-7 senttimetriä periksi. Nauha ei myöskään saa nousta juostessa ylös. Jos nauha nousee, se on liian löysä ja vaikuttaa heikentävästi tukeen.

Katso myös: 5 vinkkiä innostua treenistä

3. Tutki materiaali

Kupeissa pitää olla tarpeeksi tukeva materiaali. Urheillessa kannattaa käyttää teknistä, kosteutta iholta siirtävää kangasta, joka säilyttää tukiominaisuutensa myös märkänä. Jos materiaali ei siirrä kosteutta, voi kosteat liivit kylmettää koko kehon.

4. Testaa, venyvätkö olkaimet

Olkaimet tulee säätää mahdollisimman tiukoiksi niin, että ne kohottavat ja vetävät rinnat vasten kehoa. Jos olkaimet ovat liian löysällä, rinnat ovat kuin jojot päästen liikkumaan liivimateriaalin sisällä. Olkaimien pitäisi olla mahdollisimman venymätöntä materiaalia.

Lue myös: Näin vältät vammat kuntosalilla

5. Tarkista, mihin lajiin liivi on tarkoitettu

Ratsastuksessa rinnat liikkuvat ylös ja alas, juoksussa rinnat tekevät kahdeksikon mallista kuviota ja tenniksessä edestakaista liikettä. Juoksuliivi on kehitetty vähentämään kahdeksikon mallista liikettä jopa 78 prosenttia.

Kuntosaliliivit ovat decolteelta avonaisempia eivätkä tue ylöspäin suuntautuvaa liikettä. Kevyttä liiviä ei siis voi käyttää rintoja enemmän rasittavassa lajissa, mutta tukeva liivi toimii myös kevyessä lajissa. Kiipeilyssä ja vaelluksessa voi joutua kantamaan reppua, jolloin kannattaa valita liivi, jossa ei ole hakasia selässä.

Asiantuntija: myyntipäällikkö Karoliina Piirainen, Shock Absorber

Lue myös:
Parhaat vinkit treenivaatteiden valintaan

Nanna Karalahti: Oman kehon hyvinvointi