Alkoholista huono olo

Miten alkoholin juominen vaikuttaa treenamiseen?

Alkoholi vaikuttaa kehoon monilla eri tavoilla, joista suurin osa on huonoja. Vaikka alkoholin suurimmat vaikutukset ovat suoria, voi alkoholi vaikuttaa negatiivisesti myös muilla tavoin. Se voi jopa vaikeuttaa ja vaarantaa päivittäistä treeniäsi.

Women’s Health Magazine listasi tavat , joilla alkoholi voi pilata treenisi.

1. Hidastunut palautuminen
 

Kova liikunta kuluttaa elimistön glykogeenivarastoja, eli hiilihydraatteja, jotka sijaitsevat lihaksissa ja maksassa. Tämä johtaa lihasten väsymiseen ja lievään vahingoittumiseen, minkä jälkeen lihakset tarvitsevat aikaa palautua.

Alkoholi korvaa elimistön hiilihydraatteja ja vähentää glykogeenivarastoja jopa kahdeksaksi tunniksi.  Jos haluat korjata vahingon niin syö jotain proteiini- ja hiilihydraattipitoista ennen kuin suuntaat baariin.

2. Lihominen
 

Alkoholissa ei ainoastaan ole ylimääräisiä ja turhia kaloreita, se myös sotkee aineenvaihduntasi. Jos elimistössäsi on alkoholia, elimistö keskittyy polttamaan sen pois, mikä vie tilaa rasvan polttamiselta. Alkoholin käyttö myös nostaa stressihormonitasoja, mikä lisää rasvan varastoitumista kehoon.

3. Huonot unet
 

Lihakset palautuvat parhaiten unen aikana. Alkoholi tunnetusti huonontaa unenlaatua, mikä siis estää palautumista entisestään. Naisilla alkoholi vähentää keskimäärin 30 minuuttia yöunista. Huonot unet myös vähentävät kasvuhormonin tuotantoa parhaimmillaan jopa 70%. Kasvuhormoni puolestaan on suuri tekijä lihasten kehityksessä.

4. Ravinnon ja nesteen puute
 

Alkoholi ärsyttää vatsan limakalvoja, mikä taas saattaa vaikeuttaa ravinteiden imeytymistä elimistöön. Tämän lisäksi alkoholi poistaa kehosta nestettä. Jopa 2%:n nestehukka vaikeuttaa kestävyysharjoittelua.