Olisiko ryhmäliikunnoista zumba sinun juttusi?

Katso, millainen ryhmäliikunta sopii sinulle

Ryhmäliikuntatunteja on nykyisin joka lähtöön. Millaisia ne ovat ja mikä sopisi juuri sinulle? Lue niin tiedät.

Onko tavoitteenasi parantaa kuntoasi, trimmata lihaksiasi vai lisätä liikkuvuutta? Vai tarvitset kenties näitä kaikkia? Tässä kattava tietopaketti ryhmäliikuntatunneilla ja muutama vinkki alkuun:

  • Ohjatut vapailla painoilla suoritetut kokonaisuudet ovat aina haastavampia kuin salilla laitteissa istuen tehdyt liikkeet.
     
  • Jos kuntotasosi on todella huono tai mietit selviytymistäsi ohjatuilla tunneilla, aloita ensin kuntosalin puolelta tai kotiohjelmalla juuri sinulle räätälöityjen liikkeiden avulla. Heikkoja alueita voi kehittää rauhassa itsekseen, kun ryhmän paine ei aja sinua ylisuoriutumaan.
     
  • Paljon hyppyjä ja suunnanmuutoksia sisältävät tunnit eivät sovellut polvi- tai vaikeista tukirankavaivoista kärsiville. Valitse silloin rauhallisempia tunteja, esimerkiksi keppijumppaa tai helppoa askellusta sisältäviä tunteja. Myös sisäpyöräily soveltuu useimmille, joilla hypyt sattuvat polviin tai olkapääsi eivät kestä iskuja.
     
  • Selän oikea asento sekä polvilinja, samoin kuin riittävä lapatuki ovat kehossasi tärkeitä, voiman tuottoon sekä turvallisuuteen liittyviä tekijöitä, jotka henkilökohtaisesti haluaisin kaikilla ohjatuille tunneille osallistuvilla olevan kunnossa.
     

Kestävyystunti

Kestävyys

Puuskutatko portaissa? Hapenkuljetuselimistösi kuntoa pystyt harjoittamaan niin liikkuvilla ja koreografisilla tunneilla kuin myös sisäpyöräilytunneilla. Tarjontaa on tanssillisista suosikeista kuten zumbasta aina haastavampiin step – ja kuntonyrkkeily–tunteihin.

Zumba- ja latino-tyyppisiltä tanssillisilta tunneilta löydät yhdistelmiä niin sambasta, salsasta, merenguesta, kuin hip hopistakin. Mikäli haluat lisätä lanteittesi letkeyttä ja liikkua rytmisesti ilman varsinaisia lihaskunto-osuuksia, lähde ihmeessä mukaan! Tuntien haastavuus riippuu ihan ohjaajasta, joten älä lannistu, mikäli ensimmäinen tunti tuntuu liian haastavalta. Seuraavalla ohjaajalla koreografia voi olla jo helpompi.

Koreografisilla ja runsaasti hyppyjä sisältävillä tunneilla saavat jalkojen lihakset ja erityisesti pohkeet kyytiä. Step-tunnin aikana askelletaan laudalle erityyppisillä askel- ja hyppykuvioilla. Laudan korkeutta pystyy itse säätelemään 15–25 sentin välillä. Alkuun matalin taso on varmasti paras pitää koko tunnin ajan.

Combat ja kuntonyrkkeily –tunnit sisältävät paljon iskuja sekä potkuja joko koreografialla ilmaan ilman erityisiä varusteita tai vastustajan pehmeisiin suojiin nyrkkeilyhanskoja käsissä pitäen. Erityisen hyvää tunnit tekevät istumatyön kangistamille niska-hartia-seudun lihaksille.

lihaskunto

Lihaskunto

Onko tavoitteenasi pudottaa painoa tai kiinteytyä? Kokeile lihaskestävyyttä kehittäviä lihaskuntotunteja.

Menevä musiikki ja osaava ohjaaja pitävät huolta siitä, että viihdyt varmasti. Lihaskuntotunnit ovat kalenterissa muun muassa nimillä kiertoharjoittelu, rvp, muokkaus, kahvakuula ja strenght. Monet kuntokeskukset tarjoavat eripituisia tunteja ja aloittelijan on hyvä kokeilla alkuun esimerkiksi puolen tunnin mittaista jumppaa.

Rvp on lyhenne sanoista reisi-vatsa–pakara ja näiden tuntien aikana keskitytään treenaamaan lihaksia näillä – usein naisten mieltämillä – ongelma-alueilla.

Muokkaus/Strenght -tyyppisillä tunneilla harjoitellaan pienvälineillä musiikin tahtiin. Käytössä ovat kuminauhat, käsipainot, step-laudat ja tangot tai pelkkä oma kehonpaino. LesMills’in BodyPump-tunneilla yhteen lihasryhmään keskitytään viiden minuutin ajan ennen seuraavaan siirtymistä, muilla samantyyppisillä tunneilla variaatio voi olla suurempaa.

Kahvakuula –tunneilla haastetaan koko kehoa ja samalla myös hapenkuljetuselimistön kuntoa koko kehoa rasittavilla, heilurimaisilla liikkeillä. Keskivartalon olemassaolon todella huomaa näillä tunneilla. Ohjaajasta ja sisällöstä riippuen tunneilla voidaan tehdä helppoja peruslihaskuntoliikkeitä tai harjoitella haastavampia, kuten rinnalle vetoja ja tempauksia.

Lue myös: Tällainen on pt:n unelma-asiakas

liikkuvuustunti

Liikkuvuus

Liikkuvuustunneilta haetaan ennen kaikkea hyvää oloa ja palautumista kovista treeneistä, toisaalta myös ehkäistään rasitusvammoja tai halutaan haastaa kehonhallintaa.

Pilates- ja joogatunneilta löydät keinoja parantaa kehon hallintaasi sekä kehität voimaa sekä kestävyyttä erilaisin kehollisin asennoin sekä liikesarjoin. Päämääränä ja tavoitteena on oppia parempaan kehotietoisuuteen pääsemällä hallitsemaan sekä tyynnyttämään omaa mieltä ja kehoa. Mitä rennompi fiilis sinulla on tällaisen tunnin jälkeen, sitä paremmin olet ”onnistunut” päivän treenissä.

Näillä tunneilla keskityt tekemään liikkeet rauhallisesti kehosi syviä tukilihaksia aktivoiden. Näistä lihaksista on sinulle hyötyä kehonhallinnassa ja asennon ylläpitämisessä. Hyvässä kunnossa ollessaan ne suojaavat ja tukevat tukirankaasi ja avustavat pinnallisia lihaksiasi voimallisemmissa liikuntasuorituksissa.

Joillain kehonhuoltotunneilla käytetään nykyään foam rollereita eli putkirullia kehon sidekudoksen sekä lihasten liikkuvuuden lisäämiseen ja kireyksien helpottamiseen.

Monissa keskuksissa on tuntilistoillaan hot–tunnit, joiden aikana harjoitetaan asentoja tai asentosarjoja 35-40 asteen lämmössä. Tunnit eivät sovellu kaikille, etenkin monet korkeasta tai matalasta verenpaineesta kärsivät tulevat tunneilla huonovointiseksi. Lämpö pehmittää kehoa ja saa nesteet virtaamaan, joten huolehdithan riittävästä nesteytyksestä ajoissa ennen tuntia. Varaa tunnille riittävästi juotavaa mukaan.

Kaikki liikunta polttaa rasvaa. Aloita siitä, mikä sinua kiinnostaa eniten. Tee se iisisti. Pyri käymään useammalla erityyppisellä tunnilla, ole ennakkoluuloton.

Lue myös 7 vinkkiä ryhmäliikuntatunnille

Personal trainer Liina Sievers

Personal trainer Liina Sievers jakaa parhaat vinkkinsä treeniin kauneusjaterveys.fi:n lukijoille. Joka viikko uudet ohjeet!

"Työskentelen personal trainerina, kouluttajana sekä ravintovalmentajana. Iltaisin ohjaan ryhmäliikuntatunteja, lenkkeilen koiran kanssa metsässä, opiskelen saksaa ja muita mielenkiintoisia asioita. Minulla on kaksi lasta, joiden kanssa pelataan futista, käydään uimassa ja katsotaan hyviä leffoja kasassa sohvalla. Haaveilen pitkistä yöunista ja kiireettömistä aamuista ja siitä, että minulla olisi vastaus kaikkiin maailman kysymyksiin."

Lue myös:

Nämä lajit antavat kiloille kyytiä

Kumpi on parempi: sali vai kuntokeskus?

Näin löydät sinulle parhaan ajan treenata

Älä telo itseäsi tekemällä liikkeet väärin