Joogassa on eroja

Joogassa on eroja

Suomessa, ja etenkin pääkaupunkiseudulla, on joogatarjonta lisääntynyt muutaman viimeisen vuoden aikana valtavasti. Tarjolla on tunteja laidasta laitaan; kuntosalijoogasta meditaatioon. Miten voit valita itsellesi sopivimman lajin ja paikan?

Jos et ole joogannut aikaisemmin, mutta olet utelias kokeilemaan, mieti ensin mitä uudelta joogaharrastukseltasi haet. Haluatko voimaa, notkeutta, rauhallisen hetken arjen keskelle? Haetko apua johonkin vaivaan vai itsesi ylittämistä jollain tietyllä tavoitteella?

Aloittelijan kannattaa valita joogalaji, joka mahdollisimman hyvin vastaa omia liikuntatottumuksia, koska aloittaminen omalta mukavuusalueelta kun on aina helpompaa. Kun kokemusta karttuu, voi lähteä kokeilemaan rohkeasti, mitä mukavuusalueen ulkopuolelta löytyy.

Lue myös: Viisi syytä aloittaa jooga

Joogassa on eroja

1. Hatha jooga

Suomessa tyypillisesti puhutaan hathasta, kun halutaan kuvailla rauhallista, lempeää joogaa. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus, perinteisesti hatha jooga tarkoittaa kaikkea fyysistä joogaa, eli aina kun teet joogassa asanaharjoituksen (fyysisiä asentoja) harjoitat hatha joogaa. Esimerkiksi ashtanga jooga on hatha joogaa, vinyasa flow on hatha joogaa, yin jooga on hatha joogaa, hot jooga on hatha joogaa jne.

Usein hatha joogasta käytetään lisänimikkeitä lempeä hatha jooga tai dynaaminen hatha jooga, joka vähän paremmin antaa vinkkiä, siitä mitä joogatunti pitää sisällään. Hatha sanana on Intian klassisesta kielestä, sanskritista; se tarkoittaa aurinkoa ja kuuta tai kahta vastavoimaa.

Kenelle: yleensä helppo aloittelijalle, eikä vaadi alkeiskursseja, mutta kannattaa huomioida, että vaikka tunnin nimi on sama, on hatha joogissa valtavasti variaatiota.

2. Ashtanga jooga

Käsitetään yleensä Suomessa perinteisenä tai klassisena joogana, joka on väärinkäsitys sikäli, että ashtanga jooga sellaisenaan on vain reilut 60 vuotta vanhaa. Ashtanga joogan oppi-isä Patthabi Jois opiskeli joogaa 12-vuotiaasta saakka gurunsa Krishnamacharyan kanssa, ja perusti oman koulunsa 1948. Ashtanga joogassa seurataan aina samassa järjestyksessä toistuvaa sarjaa. Kokemuksen karttuessa opettaja antaa sinulle uusia liikkeitä sarjaasi. Harjoitus on melko fyysistä, ja miellyttääkin siksi usein henkilöitä, jotka haluavat voimakkaan fyysisen harjoituksen. Ashtanga tarkoittaa sanskritin kielellä kahdeksaa raajaa. Joogalajin nimi tulee Patanjalin kirjoittamasta hatha joogan manuaalista, Jooga sutrista, missä Ashtanga määrittelee ohjeet miten joogaharjoituksessa tulisi edetä fyysisestä kohti henkistä harjoitusta.

Kenelle: Fyysisesti melko vaativaa, siksi yleensä vaatii muutaman päivän alkeiskurssin. Sopii ihmisille jotka haluavat haastaa itsensä sopivasti.

3. Iyengar jooga

Iyengar jooga juontaa myös juurensa vahvasti Intiasta, lajin guru on B.K.S. Iyengar, joka oli hänkin Krishnamacharyan oppilas 1900-luvun alkupuolella. B.K.S. Iyengar on edelleen elossa ja opettaa vielä 90-vuotiaana joogaa päivittäin. Iyengar joogassa fokus on vahvasti kehon linjauksessa. Laji miellyttää usein ihmisiä, jotka tykkäävät tarkkuudesta ja hienosäädöstä. Tunneilla käytetään usein paljon apuvälineitä, kuten vöitä, tukitiiliä, tuoleja, pehmusteita ja jopa painoja saavuttamaan kehon linjaus mahdollisimman oikeaksi. Iyengar jooga on alunperin suunniteltu hyvin terapeuttiseksi ja parantavaksi täsmäjoogaksi, jossa opettaja antaa reseptinomaisesti harjoitukset oppilaalle.

Kenelle: Hidastempoinen ja tarkka ohjaus, sopii sinulle jos pidät yksityiskohdista ja hiuksenhienosta tuunauksesta. Tällä tunnilla opit omasta kehostasi paljon uutta.

4. Lämpöjooga/Hot Jooga/Bikram Yoga

Kaikki alkoi siitä, kun Bengalin Kalkutasta kotoisin oleva joogaopettaja Bikram Choudhury vuonna 1974 perusti Yoga College of Indian Los Angelesiin. Koska Kaliforniassa usein on paljon kylmempi kuin Kalkutassa, alkoi Bikram koneellisesti lämmittää joogahuonettaan, tästä syntyi legendaarinen Bikram Jooga, joka sittemmin on ollut maailman kopioiduin, ja usein väärinymmärretyin joogakonsepti.

Aidolla Bikram-, Hot- tai lämpöjoogatunnilla on aina hieman kehon omaa lämpöä korkeampi huonelämpötila (infrapuna- tai säteilylämmittimet eivät tuota huoneeseen lämpöä, ne vain lämmittävät pinnan johon säteet osuvat). Lämpötila muodostuu kolmesta oastekijästä, asteista, ilman liikkeestä sekä kosteusprosentista. Lämpötila auttaa aineenvaihduntaa ja pitää lihakset, jänteet, nivelet ja nivelsiteet lämpiminä ja joustavina, antaa sydänlihakselle sopivaa haastetta.

Kenelle: Jos pidät lämpimästä ja tykkäät hikoilla on tämän joogalajin suosio taattu. Jos sinulla on heikko aineenvaihdunta, etkä saa hikeä puristettua itsestäsi, kannattaa kokeilla kuuriluontoisesti.

5. Solar jooga

Suomalainen innovaatio, jossa yhdistyy joogan piristävä vaikutus ja kirkasvalohoidon teho. Suomalainen pariskunta Petri ja Harriet Linnankivi keksivät vuonna 2009 yhdistää kirkasvalohoidon joogaan ja näin syntyi uusi aamuliikuntamuoto, joka on nyt piristänyt pääkaupunkiseutulaisia jo kolmen talven ajan. Nimi tulee intialaisesta meditaationmuodosta solar gazing, jossa meditaatiossa keskitetään katse aurinkoa kohti.

Kenelle: Jos tunnet, että syksyn ja talven pimeys synkistää mielesi, tai työpäivä ei tunnu lähtevän käyntiin ennekuin iltapäivällä, kahvia kuuluu liikaa, kannattaa kokeilla Solar jooga kuurina.

Lue myös: Piristystä syksyyn kirkasvalolla ja joogalla

6. Raja Jooga

Raja tarkoittaa sanatarkasti kuninkaallista, eli kuninkaallisesta joogasta on kysymys. Raja joogasta usein myös puhutaan klassisena joogana, jossa meditaatio on voimakkaassa osassa, mutta asanaharjoitusta käytetään mielen hiljentämiseen. Raja yoga seuraa Patanjalin joogasutrien oppia.

Kenelle: Jos olet kiinnostunut joogan syvemmästä puolesta, meditaatiosta ja hiljentymisestä

7. Ilmajooga

Uusin tulokas joogan saralla on ilmajooga, tai aerial yoga, jossa asentojen harjoittamiseen käytetään lattialla olevan joogamaton sijasta katosta roikkuvaa silkkitrapetsia. Asennoissa käytetään painovoimaa hyväksi päästäkseen syvempään ja rennompaan tilaan. Ilmajooga voi olla hyvin terapeuttista jossa silkkitrapetsia käytetään apuvälineenä kannattelemaan kehoa esimerkiksi kuntoutuksessa, mutta se voi olla myös hyvin akrobaattista temppuilua, jossa huimapäätäkin viedään kuin metrilakua.

Kenelle: Kaiken kokenut joogi, joka haluaa uusia elämyksiä. Kuntoutusta tarvitseva henkilö joka ei pysty itse kannattelemaan kehonsa painoa (ei ryhmätunneille).

8. Sivananda jooga

Swami Sivanandan kehittämä hatha joogan muoto, jossa keskitytään joogan viiteen peruspilariin, asanaan, pranayamaan, ja ennen kaikkea savasanaan, mutta myös meditaatioon ja oikeaan ruokavalioon. Asanasarjaan kuuluu aurinkotervehdys ja 12 perusasanaa sekä useita hengitysharjoituksia. Hauskana yksityiskohtana on, että Swami Sivananda toimi jonkin aikaa Bikram Choudhuryn opettajana ja auttoi häntä kokoamaan 84 asanan joogasarjan, josta sittemmin on tullut 26 asanan Bikram Yoga -sarja.

Kenelle: Klassisesta hatha joogasta kiinnostuneille, jotka eivät hae joogasta trendikkyyttä tai menoa ja meininkiä.

Lue myös: K&T:n joogakoulu: Eri joogamuodot aloittelijan testissä

9. Yin Jooga

Yin jooga on tällä nimityksellä suhteellisen uusi ilmiö, mutta harjoituksena tuhansia vuosia vanhaa kiinalaista joogaa, chi-kungia ja erilaisia itsepuolustuslajeja fuusioituna. Laji sai alkunsa noin 30 vuotta sitten kun apina-kungfun hallitseva maailman mestari Paulie Zink opetti omassa autotallissaan venytysliikkeitä pienelle joukolle painonnostajia. Joukossa oli Paul Grilley, joka vuoden opiskelun jälkeen lähti viemään lajia eteenpäin nimenomaan liikkuvuutta lisäävänä energeettisenä harjoituksena, lisäten myöhemmin harjoitukseen meridiaani- ja chakrateoriaa. Alunperin harjoitus oli nimeltään Daoyin, 90-luvun alkupuolella harjoitukselle keksittiin popularisoituvaan joogaan sopivampi nimitys Yin jooga. Yin joogan perimästä ja erilaisesta linjauksesta johtuen asentojen nimet ovat eri kuin intialaisessa joogassa.

Kenelle: Kenelle tahansa, joka haluaa rauhoittua ja samalla lisätä kehon liikkuvuutta. Tunti etenee hyvin hitaasti, asennoissa ollaan usein monta minuuttia kerrallaan.

10. Anusara jooga

Myös Anusara on yksi uusimmista joogalajeista, lajin perusti 1997 John Friend. Anusaran pohjalla on Iyengar jooga, hindulaista hengellisyyttä sekä tantra filosofiaa. John Friend astui sivuun Anusara joogan esikuvana 2012 tapahtuneen skandaalin vuoksi.

Kenelle: Flow tyylin ystävälle, joka etsii terapeuttisuutta ja rauhallisuutta, mutta silti voimakasta harjoitusta.

11. Vinyasa jooga/Flow jooga

Hathan tavoin hyvin yleinen termi tietylle tavalle sitoa liikkeet yhteen. Ashtanga joogan katsotaan olevan nyky-vinyasan juuri, mutta todellisuudessa juuret ovat paljon syvemmällä tantra filosofian tanssin omaisessa liikkumisessa yhdistettynä hengitykseen, mudriin (käsiliikkeisiin) ja mantroihin.

Kenelle: Jos olet jo kerännyt hieman kokemusta joogasta ja rakastat vapaampaa liikehdintää. Ihastut vinyasa ja flow joogaan varmuudella jos pidät tanssillisesta liikehdinnästä, jossa yhdistyvät sulavuus ja  jatkuva liike.

Kirjoittaja on joogaopettaja ja joogaopettajien kouluttaja.

Lue myös:

K&T:n joogakoulu: Hengitä oikein

Venyttely hoitaa kehoasi

Kannattaako ryhmäliikunta?