Mitä eroa on kiinteytymisellä ja massankasvatuksella?

Haluatko kiinteytyä vai kasvattaa lihasmassaa? Toimi näin!

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ, TRAINER4YOU: Yksi haluaa massaa, toinen kiinteän kehon. Personal trainer kertoo, mitä eroa näillä tavoitteilla on.

Kiinteytyminen on nykypäivän muotisana. Kaikki haluavat kiinteytyä, koska kiinteä body näyttää hyvältä ja sillä saa miesten huomion. Harva nainen haluaa suoraan kasvattaa isoja lihaksia, koska isot lihakset ”saavat näyttämään miehelle”.

Kiinteytyminen ja massan kasvatus ovatkin kaksi eri asiaa. Kummallekin tulee lihaksia, toiselle toista enemmän. Kumpikin kysyy aikaa. Harjoittelun tulee olla tavoitteellista, harjoitusviikkojen eriarvoisia. Lepopäivien riittävyys on tärkeää huomioida. Avaan harjoitusviikkojen sisältöä ja jaksotusta enemmän ensi viikon tekstissäni.

Miten treeni ja ravinto eroavat?

Mitä kiinteytyminen käytännössä tarkoittaa, on kehon rasvaprosentin tippumista ja lihaksen muotojen esiin pumppaamista. Kiinteytyjä huhkii salilla ja lenkkipolulla ja vetää verrattain koviakin syketreenejä.

Lihasmassan kasvattaja pyrkii saamaan mahdollisimman isoja lihaksia repivän rankalla treenillä, yltiöpäisellä tankkaamisella sekä kaikenlaisen turhan aerobisen treenin välttämisellä.

Lihasmassaa kasvatettaessa tulee energiaa saada reippaasti yli kulutuksen, keskimäärin noin 500–1000 kaloria vuorokaudessa. Tällä optimoidaan lihaksen kasvu, toisaalta ylimääräiseltä rasvaltakaan ei vältytä.

Kiinteytyjä syö suurin piirtein kokonaiskulutuksensa verran, jopa hieman alle, jotta lihas pompsahtaisi esiin ja sixpack kohdilleen.

Lue myös: Näin pienillä valinnoilla paino tippuu puoli kiloa viikossa

Missä muutos näkyy?

Harvalla naisella hartiat lähtevät massiiviseen kasvuun vain painoja vilkaisemalla, edes vielä kymmenennelläkään treenikerralla. Hormonitoiminta ja miehiä pienempi lihasmassan määrä pitävät vaatekoon kasvun maltillisena. Isompiin painoihin siirtymistä on kiinteytyjänkään siis turha pelätä, kunhan vain tekniikka pysyy kasassa.

Lihas painaa enemmän kuin vastaava kasa rasvaa. Siinä missä rasvan habitus on kalpean kelmeä ja tutiseva, porhaltaa lihas eteenpäin terhakan punaisena ja verevänä. Se painaa rasvaa enemmän, mutta ulkomuodollisesti hakkaa tutisevan hyytelön mennen tullen.

Kiinteytyjän muutos ei välttämättä näykään vaa’alla, vaan otetuissa ympärysmitoissa sekä älypuhelimen ennen-jälkeen selfieissä. Lihasmassan kasvattajalla painon pitäisi lähteä nousuun ja pysyä nousujohteisena, maksimissaan kilon kuukausivauhdilla.

Hyvällä salilla, toimivalla ohjelmalla ja innostavien tyyppien keskellä lihaskuntotreeni koukuttaa pahemmin kuin Maraboun suklaa ja Ben’n Jerry’s yhteensä.

Myös ristiinpölytystä on havaittu. Kiinteytyjästä on tullut massankasvattaja ja massankasvattajasta kiinteytyjä. Ovatpa joskus löytäneet jopa toinen toisensa.

Personal trainer Liina Sievers

Personal trainer Liina Sievers jakaa parhaat vinkkinsä treeniin kauneusjaterveys.fi:n lukijoille. Joka viikko uudet ohjeet!

"Työskentelen personal trainerina, teen yritysvalmennuksia ja luennoin hyvinvointiin liittyvistä asioista. Trainer4You:lla toimin kouluttajana ja asiantuntija-tehtävissä. Iltaisin ohjaan ryhmäliikuntatunteja, lenkkeilen koiran kanssa metsässä, opiskelen saksaa ja muita mielenkiintoisia asioita. Minulla on kaksi lasta, joiden kanssa pelataan futista, käydään uimassa ja katsotaan hyviä leffoja kasassa sohvalla. Haaveilen pitkistä yöunista ja kiireettömistä aamuista ja siitä, että minulla olisi vastaus kaikkiin maailman kysymyksiin."

Tutustu Trainer4You:n toimintaan täällä.

Lue myös:

Tällainen on hyvä tavoite

Näin valitset hyvän personal trainerin

Ethän tee liikkeitä väärin?