Saliharjoittelua jatketaan syksylläkin

49 vinkkiä: Näin pidät liikuntainnon pimeälläkin

Jos liikkumaan lähteminen tuntuu joskus vaikealta. Tässä parhaat vinkit, joiden avulla jaksat liikkua läpi pimeän kauden.

Ystävät ja yhteisöllisyys auttavat jaksamaan

  • Etsi hyvä porukka ja alkakaa harrastaa jotakin mukavaa lajia.
  • Paras ja motivoivin tapa on liikkua yhdessä ystävän kanssa.  Jos toista ei huvita, toinen tsemppaa ja liikkuessa voi vaihtaa surut ja ilot kävellen, pyöräillen, hiihtäen. Kelit eivät haittaa, on pukeutumiskysymys.
  • Urheilulliset kaverit auttavat, he patistavat liikkeelle sohvan pohjalta.
  • Sovi liikuntahetket valmiiksi kaverin kanssa, ei kehtaa niin helposti perua menoa.
  • Ympäristö kannustaa, tartu hetkiin. Kun lapsi on uimakoulussa, käy myös itse uimassa. Sosiaalinen paine auttaa, mene esimerkiksi työpaikalla järjestettyyn jumppaan.
  • Aloita uusi laji, joka pitää innostuksen korkealla. Siihen liittyvät myös uudet ystävät. Uudet ystävät antavat lisäpontta harrastusta kohtaan.
  • Houkuttele puoliso tai kumppani mukaan.
  • Lavatansseihin ja -tanssikursseihin jää koukkuun, olipa sitten kesä tai talvi. Siinä yhdistyy kivalla tavalla liikunta ja sosiaalisuus.
  • Älä jää odottelemaan inspiraatiota. Sovi lenkkikaverin kanssa, että esimerkiksi aamulenkki alkaa klo 7:30 ja kestää noin tunnin.  Jos pakkanen oikein paukkuu, voi lähettää viestin, että nyt jätetään väliin.
  • Pidä kiinni ystävän kanssa viikoittaisesta ulkoiluillasta. Älä suostu puhumaan puhelimessa kuulumisia, vaan vasta silloin kun tapaatte kävelylenkillä.
  • Vakioporukan vakiovuorot pitävät säännöllisyydestä huolta.  Sovitut kimppakyydit estävät, että porukasta ei pääse lipeämään.

Lue myös: Näin hallitset painoasi +50-vuotiaana

Liikunnan tuoma mielihyvä ja hyvä olo nostavat sohvalta ylös

1. Ajattele sitä hyvää oloa, joka liikunnasta tulee ja kuinka jaksaa paljon paremmin.

2. Liikuntainnostus säilyy, kun valitsee itselleen sopivimmat lajit ja muistelee sitä ihanaa fiilistä, jonka tästä lempiliikunnastaan aina saa.

3. Yritä löytää uusi laji, jos entinen kyllästyttää tai et voi sitä muista syistä harrastaa.

4. Liikuntaan on välillä vaikeaa ryhtyä, mutta jälkeenpäin se tuottaa suurta tyydytystä. Yritä aina ennen liikuntaa muistaa se tunne, minkä siitä saa jälkeenpäin. Se kantaa.

5. Nautiskele liikkumisesta. Älä katso kelloon tai mittaa sykettä.

6. Koskaan ei lähde salilta yhtä ikävissä tunnelmissa, kuin on sinne mennyt. Aina tulee hyvä mieli liikkuessa ja jaksaa taas painaa pitkää päivää.

7. Tee treenipäiväkirjan, jossa on liikuntakertojen lisäksi myös hyviä kokemuksia liikuntahetkestä, missä olin hyvä tällä kertaa, mikä onnistui.

Lue myös: Näin hallitset painosi +30-vuotiaana

Sitoutuminen ja aikataulutus säännöllisyyttä tukemaan

8. Lähde suoraan töistä harrastuksiin, ei tule kiusausta jäädä sohvalle makoilemaan.

9. Ilmoittaudu liikuntaryhmään, joka kokoontuu säännöllisesti, poisjäämisen kynnys on korkeampi.

10. Aikatauluta liikuntakerrat kalenteriin.

11. Jos investoit varusteisiin, sitoudu käyttämään niitä. Oli pakko aloittaa hiihtäminen kalliiden välineiden oston jälkeen. Lopulta tykästyin kyseiseen harrastukseen enkä kadu yhtään aloittamista!

12. Pysy suunnitelluissa liikuntapäivissä, jos kertoja jää väliin, seuraavalla kerralla luistaa vielä helpommin.

13. Käy heti aamulla lenkillä ja sitten vasta keskity muihin asioihin. Illalla on mukava tulla töistä kotia, kun liikuntatuokio on jo pidetty. Lisäksi töissä on paljon virkeämpi olo

14. Tee viikon alussa aina valmis, mutta joustava viikkosuunnitelma. Käytä apuna internetin ilmaisia liikuntakalentereita.

15. Järjestä tilaa ja tarvikkeita (jumppapallo, käsipainot, kuminauha, hulavanne) ja kerää eri lehtien liikuntasarjaohjeita. Radio tai CD päälle, ohjelman valinta fiiliksen mukaan ja treeni alkaa oman kodin lämmössä!

16. Maksettu liikuntakortti motivoi menemään. En halua heittää rahaa hukkaan.

17. Osta askelmittari. Nyt on pakko liikkua, jotta saa tarpeeksi askeleita päivän aikana

Lue myös: Näin vähäinen uni vaikuttaa kehoosi

Sää ei ole este – ulkoilma piristää

18. Kun tulee kunnon talvi, on mukava kävellä ulkona pakkasessa ja kuunnella kun lumi narskuu kenkien alla ja nauttia lumisista maisemista.

19. Oikeilla vaatteilla ulkoilukaan ei tunnu sadesäässä pahalta! Hyvää musiikkia soimaan kuulokkeista ja menoksi!

20. Koira pitää käyttää säännöllisesti lenkillä, niin tulee lähdettyä lenkille. Oikealla pukeutumisella, oppii nauttimaan myös räntä- ja vesisateesta.

21. Reipas liikunta luonnossa piristää. Suomen luontoa ihaillen.

22. Lähtekää koko perhe ulkoilemaan talvella pimeään, kaikille omia lamppuja, otsalamput ja käsivalot. Sitten heijastinliivit päälle ja menoksi.  Ulkoa on mukava tulla saunan lämmitykseen ja iltapalalle.

23. Talvihan on mitä parasta urheiluaikaa! Ulkona voi hiihtää, luistella, lasketella ja käydä ihanan piristävillä kävelylenkeillä kauniissa luonnossa. 

24. Hyötyliikuntaa, pihan siivousta ja lumenluontia.

25. Ulkoilma houkuttelee niin paljon, että aina jaksaa lähteä vaikka ihailemaan luontoa, ja siinä samalla saa liikuntaa vähän kuin huomaamatta.

26. Kun on päivät töissä neljän seinän sisällä, niin on pakko päästä ulos haukkaamaan raitista ilmaa. Työmatkat taittuu myös kävellen.

27. Kunnon ulkoiluvarusteet antavat intoa liikkua säässä kuin säässä. Kun ei palele ja jalat pysyvät kuivina, ulkoliikunta on mukavaa talvellakin.

Lue myös: 7 vinkkiä, kuinka voit jatkaa lenkkeilyä talvella

Huolehtimalla omasta jaksamisestaan

28. Liikkumalla voimiensa mukaan, niin jaksaa jatkaa pitää yllä liikkumista.

29. Syö terveellisesti ja nuku riittävästi, että jaksaa liikkua.

30. Valitse itsellesi sopivat lajit ja ota rennosti.

31. Älä varaa koko viikkoa täyteen liikuntaharrastuksia tai muuta ohjelmaa. Jätä aikaa vain itsellesi, kodillesi ja ystävillesi. Rentoutuminen on tärkeää, sitten on taas kiva mennä rehkimään salille tai jumppaan.

Lue myös: Treenaatko aamuisin? Älä tee tätä virhettä!

Ulkonäkö ja terveys

32. Halu pitää kroppa kunnossa ja näyttää hyvältä. Kun on kroppaansa tyytyväinen, voi myös henkisesti hyvin.

33. Tiedosta liikunnan tärkeys, se innostaa.

34. Kilojen kurissapitäminen on hyvä motivaatio lähteä kuntoilemaan.

35. Kyllä se on terveyden vaaliminen on tärkeää!

36. Katson aina aika-ajoin peiliin, kyllä se innostus sieltä löytyy.

37. Vaa'alla käyminen ja vaatteiden sopivuus innostaa, jos lukema nousee liikaa tai farkut alkavat kiristää, niin saa himmenneen liikuntakipinän taas syttymään.

38. Muistuttamalla itseäni, miten vaikeaa on saada paino putoamaan, mutta miten helposti se nouseekaan.

39. Katso piristäviä kesäkuvia ja niistä virtaavaa elämäniloa ja energisyyttä.

40. Muutokset vartalossa pitävät innostuksen yllä.

41. Innostus pysyy, kun paino pysyy alhaalla, siinä on paras motivaatio.

42. Liikunta lievittää stressiä ja piristää sekä auttaa jaksamaan kiireisessä työssä.

Lue myös: 4 parasta vinkkiä stressaantuneelle keholle

Palkitse itsesi onnistumisista

43. Kirjaa ylös viikon liikuntasuoritukset. Jos kalenteri on tyhjä loppuviikosta, niin tulee kiire saada sinne merkintöjä. Itsensä palkitseminen jollain kivalla asialla pitää liikkeellä.

44. Ajattelemalla tulevaa lomamatkaa, että jaksaa sitten paremmin nauttia lämmöstä ja kävellä kymmeniä kilometrejä rannalla.

45. Tee jotain mieluisaa aina liikuntasuorituksen jälkeen.

46. Aina ulkona liikkuessani etsin samalla tyhjiä pulloja ja tölkkejä. Sovin, että ainoastaan keräämilläni rahoilla saan ostaa itselleni herkkuja. Makeanhimon iskiessä on siis ensin lähdettävä liikkeelle!

47. Olen asettanut hyvin maltillisen painonpudotustavoitteen vuoden vaihteeseen asti. Jos tämä toteutuu, saan matkustaa alkuvuodesta palkintomatkalle ulkomaille. Tämä tieto takaraivossani jaksan mennä kokeilemaan muutamaa uutta lajia sekä pitää vanhat suosikkini mukana.

48. Osta uusia pirteitä liikuntavaatteita. Se motivoi jatkamaan liikuntaa.

49. Palkitse itsesi välillä mukavilla pikku palkinnoilla.

Lue myös:

13 vinkkiä, kuinka säilytät liikuntainnon

Näin löydät sinulle sopivan ajan treenata

Treenaaja, älä tee näitä 7 mokaa