Lihaksilla muotoja

Olen 20-vuotias nainen. Olen 173 senttiä pitkä ja painan 56 kiloa. Onko tuo liian vähän? Mielestäni olen hieman liian luiseva ja haluaisin saada naisellista pyöreyttä varsinkin olkapäihini. Lisäksi haluaisin parantaa lihaskuntoa. En tällä hetkellä harrasta lenkkeilyn lisäksi muuta urheilua. Mitä lajia suosittelet?

Vastaus

Olet hoikka, mutta et liian laiha. Normaali painoindeksi 18–60-vuo­tiailla on 18,5–24,9. Sinun painoindeksisi on 18,7. Lihaskuntoa lisäämällä saat vartalostasi muodokkaan ja pääset eroon luisevasta olemuksesta. Lenkkeily kehittää hyvin pakaroiden, reisien ja pohkeiden lihaksia. Ylävartalon treenaamiseen tarvitaan muita keinoja. Harjoittelu suurilla vastuksilla kehittää lihasten kokoa ja tuo ne kauniisti esiin. Suosittelen painoharjoittelua joko punttisalilla tai ryhmäliikuntatunneilla. Esimerkiksi Bodypump ja erilaiset lihaskuntotunnit ovat hyviä.

Tee lämmittelyn jälkeen toistoja mahdollisimman isoilla painoilla siten, että viimeiset toistot väännät ”hampaat irvessä”. Suurilla painoilla treenattaessa tekniikan hallinta on erityisen tärkeää. Jos olet epävarma tekniikasta, varmista se ohjaajalta, ettet riko itseäsi. Kotona harjoitellessasi voit käyttää hyväksi kehosi omaa painoa. Erilaiset punnerrukset ja staattiset pidot ovat todella tehokkaita. Tee lihaskuntoharjoituksia 3–4 kertaa viikossa. Parin kolmen kuukauden kuluttua alat jo erottaa lihastesi ääriviivoja. Tsemppiä!

Lähetä kysymys

Onko mielessäsi kysymys, johon johon haluat vastauksen?

Kysy tästä