Lihaksikas vartalo

Olen 20-vuotias nainen. Olen kokenut huikean elämänmuutoksen. Aloitin painonpudotuksen viime vuoden tammikuussa. Tähän asti kiloja on pudonnut 22, mikä on ehkä jo liikaa. Olen 164 senttiä pitkä. Tällä hetkellä painan 52 kg.

Laihdutuksen alkumetreillä olin kohtalaisen hyvässä peruskunnossa vaativan ja ruumiillisen työni takia. Lihaksiakin minulla oli enemmän kuin muilla ikäisilläni naisilla. Opettelin syömään viisi kertaa päivässä, lopetin herkuttelun ja lisäsin liikuntaa viikko viikolta. Nykyään liikun 3–5 kertaa viikossa. Kaikennäköinen aerobinen liikunta on lähellä sydäntäni.

Olen itse aivan pyörryksissä uuden kroppani kanssa. Kestävyyskuntoni on huippua, mutta näytän kuihtuneelta. Haluan lihakseni takaisin – painoakin voisi tulla lisää. Haluaisin löytää sellaisen lajin, jolla saisin kropan kiinteäksi ja muodokkaaksi. Tällä hetkellä olen koukussa vain aerobiseen liikuntaan! Olen alkanut käydä kuntosalilla, mutta minulla ei ole tietoakaan ohjelmasta.

Vastaus

Painoindeksisi on vielä normaalin rajoissa, et siis ole liian laiha. Koet kuitenkin itsesi kuihtuneen näköiseksi, ja onkin hyvä uskoa peiliä enemmän kuin vaakaa. Elämäntapasi kuulostaa järkevältä: monta pientä ateriaa päivässä ja liikuntaa
3–5 päivänä viikossa. On mahtavaa, että nautit aerobisesta liikunnasta. Älä yhtään moiti itseäsi siitä. Peruspilarit ovat siis kohdallaan.

Tarkista ruokavaliosi: syöthän tarpeeksi proteiinia, pehmeää rasvaa ja hyviä hiilihydraatteja? Liian tiukalla ruokavaliolla ja runsaalla aerobisella liikunnalla kadotat lihaksesi nopeasti.

Saadaksesi lihasten muodot näkyviin tarvitset lihaskuntoharjoittelua. Kuntosaliharjoittelu muokkaa lihaksia erinomaisesti, kun ohjelma on oikea ja vastukset oikeankokoiset. Marssi ihan ensimmäisenä kuntosaliohjaajan pakeille ja kerro, millaisia tuloksia odotat. Hän suunnittelee sinulle yksilöllisen ohjelman. Treenaa suurilla painoilla lyhyitä sarjoja 2–3 kertaa viikossa. Lenkkeily ja pyöräily ovat hyvää treeniä jalkojen ja pakaroiden lihaksille, painota siis saliharjoittelua hieman enemmän ylävartalon puolelle.
Suosittelen myös pilatesta tai joogaa. Näillä lajeilla saat treenattua syviä lihaksiasi, mikä muovaa vartalostasi kiinteän ja naisellisen parantaen samalla ryhtiä.

Aerobista liikuntaa sinun täytyy hieman vähentää, kun rinnalle tulee muita lajeja, muuten viikko-ohjelma menee liian rankaksi. Pidä edelleen 1–2 päivää viikossa huilia. Tsemppiä!

Lähetä kysymys

Onko mielessäsi kysymys, johon johon haluat vastauksen?

Kysy tästä