Apua, sorrun herkkuihin!

Olen 26-vuotias, 168 senttimetriä pitkä ja painan 72 ­kiloa. Syön kasvis­ruokaa, mutta sorrun päivittäin leivonnaisiin, karkkeihin, sipseihin ja juustoon. Uin ja kävelen pari kertaa viikossa. Suvussani on diabetesta sekä sydän- ja ­verisuonitauteja. Verenpaine- ja sokeriarvoni ovat ­lievästi koholla. En halua sairastua ja olen yrittänyt laihtua. Motivaatio lopahtaa heti alkuunsa. Herkut ja ­löhöily houkuttelevat enemmän. Mikä neuvoksi?

 

Vastaus

Epäilen, ettei ruoka­valiosi sisällä riittävästi ­ravinto-aineita. Usein laihduttaja yrittää laihduttaa liian niukalla ja yksi­puolisella ruokavaliolla. Energia- ja ravinto­ainevaje täytetään sokerilla, rasvalla, suolalla ja prosessoidulla ruoalla.

Lue lisää: 5 syytä syödä välipala

Päätä, että nyt sinä et laihduta etkä laske ­kaloreita, vaan teet ­itsestäsi terveen ja hyvinvoivan. Syö ­pieniä aterioita 3–4 tunnin välein. Mielestäni ei kannata ­ostaa mitään, missä on tuote­seloste. Lakkaa kantamasta kaupasta eineksiä, ­muroja, prosessoituja maito­tuotteita, margariinia, keksejä, karkkeja, limuja, mehuja ja sipsejä. 

Valmista ruokasi puhtaista raaka-­aineista. ­Käytä ruoanlaitossa vihanneksia, juureksia, hedelmiä, marjoja, yrttejä, kalaa, ­kanaa, lihaa, pähkinöitä, siemeniä, ­kananmunia ja sieniä. Osta kylmä­puristettua öljyä, ­kuten oliivi-, avokado-, seesaminsiemen-, hamppu- tai macadamianpähkinä­öljyä. Lorauta niitä ruoan päälle, smoothieen tai puuroon. 

Syö kaksi kunnon ateriaa päivässä. Täytä ­lautasesta puolet kasviksilla ja loput proteiinilla ja hyvillä hiili­hydraateilla, kuten täysjyväriisillä, bataatilla, perunalla tai ­täysjyväviljalla.

Lue lisää: Pysy koko päivän virkeänä 

Pidä viikossa yksi herkkupäivä. Jos ­makeanhimosi on alussa hirvittävä, syö pieni herkku päivässä uuden ruoka­valion lisäksi. Älä korvaa herkuilla kunnon ruokaa! Makeanhimo katoaa muutamassa viikossa, kun ­kehosi alkaa saada tarvitsemiaan ravintoaineita. 

Ole aktiivinen! Liiku aina kun voit. Kävele portaat, seiso, pyöräile, vie roskat ja siivoa. Päivittäinen arki­liikunta on painon­hallinnan ja aineenvaihdunnan kannalta paljon tärkeämpää kuin tunnin lenkki pari kertaa viikossa.

Lue myös: 

Lopeta laihdutus ja laihdu

Painonpudotus lähtee henkisestä muutoksesta

9 keinoa, joilla säilytät laihdutusmotivaation

Niina laihtui 89 kiloa - katso hänen vinkkinsä!

Kuva: Fotolia

Lähetä kysymys

Onko mielessäsi kysymys, johon haluat vastauksen?

Kysy tästä