Apua omega-3-ostoksille

Tiedän, etten saa tarpeeksi rasvahappoja ruoka­valiostani. Siksi haluan syödä niitä purkista. 

Mitä ovat EPA, E-EPA, ALA ja DHA? Tuote­kuvaukset ovat hankalia, enkä osaa vertailla niitä. Neuvoisitko, mihin kiinnittäisin huomiota ostoksilla? Millainen määrä ­omega-3-rasvahappoja on riittävä?

 

Vastaus

Kala- ja kalanmaksaöljyä tai kalaa ja ­äyriäisiä nautittaessa elimistö saa EPAa eli eiko­sa­pentaeeni­happoa ja DHAta eli dokosaheksa­eeni­happoa. Ne ovat terveyden kannalta vaikuttavimpia omega-­3-rasvahappoja. ­Niitä saa myös kasviöljyistä, erityisesti rypsiöljystä, ja niistä valmistetuista kasvirasva­levitteistä. Ne eivät kuitenkaan sisällä EPAa tai DHAta, vaan ainoastaan ALAa eli alfalinoleenihappoa.

Elimistö pystyy osittain muuntamaan ALAn EPAksi ja DHAksi, mutta muuntumiskyky on yksilöllinen. 

E-EPA taas on etyyliesteröity eikosapentaeenihappo, joka on synteettisesti valmistettu rasvahappo. Hyvässä omega-3-valmisteessa on EPAa ja DHAa yhteensä 500–1 000 milligrammaa päiväannoksena. Saman määrän EPAa ja DHAta saisi, jos nauttisi rasvaista kalaa, kuten lohta, vähintään 2−3 kertaa viikossa. Päivittäinen vähimmäismäärä on Euroopan elin­tarvike­turvallisuus­viranomaisen EFSA:n mukaan 250 milligrammaa. Ravintolisien yhteissaanti ei tulisi ylittää 5 000 milligrammaa vuorokaudessa, laillistettu ravitsemus­terapeutti Eija Orreveteläinen on sanonut.

Tutki tuotteita ja tarkista, että vertailet keskenään samoja asioita. Erityisen tärkeä on, että ­pakkaukseen on merkitty vaikuttavien aineiden, EPAn ja DHAn määrät tai niiden yhteismäärä. 

Kala­öljyn tai ­omega-3-rasvahappojen määrä ei suoraan ilmaise EPAn ja DHAn osuutta, vaan ne on oltava eriteltyinä. Kiinnitä huomiota päiväannoksen määrään. 

Lue myös: Valitse laadukas ravintolisä Kuormittavatko ravintolisät maksaa? Tämä on loistava keino saada vitamiineja

 

Lähetä kysymys

Onko mielessäsi kysymys, johon haluat vastauksen?

Kysy tästä