Liikaa sokeria?

Sokeri pilaa myös ihosi, lue tiukat faktat ja mitä voit tehdä

Ihmisen elimistö ja iho eivät kestä näin paljon sokeria kuin mitä syömme. Mukana hyvä sokeritaulukko.

30 kiloa sokeria. 14 kiloa karkkia. 13 litraa jäätelöä. Näin paljon jokainen suomalainen pistelee makeaa poskeensa vuosittain.

Runsaalla sokerin syönnillä on yhteys lihavuuteen, sydän- ja verisuonisairauksiin, tyypin 2 diabetekseen ja hampaiden reikiintymiseen ja eroo­sioon. Sokeri voi kuitenkin vaikuttaa myös ihoon.

Runsas herkuttelu voi saada sinut näyttämään ikäistäsi vanhemmalta. Tämä johtuu muutoksista, joita korkea ­verensokeri saattaa aiheuttaa elimistössä ja ihossa.

Kollageeni tekee ihosta kimmoisan. Elastiini taas vaikuttaa siihen, miten iho palautuu takaisin venytyksen jälkeen.

Suuri osa ihosta, 70–80 prosenttia ihon kuivapainosta, on kollageenia. Sitä muodostuu koko ajan lisää, mutta hitaasti. Joidenkin kollageenityyppien uusiutuminen voi kestää kymmenen vuotta.

Iän myötä ihosolujen uusiutumiskyky ja aineenvaihdunta heikkenevät. Kollageenin ja elastiinin määrä ihossa vähenee. Iho ohenee, veltostuu, kuivuu ja rypistyy.

Auringon ultraviolettisäteily ja tupakointi vanhentavat ihoa, mutta yksi lisäsyy saattaa olla sokerissa, jota kauhomme suuhumme.

Korkea verensokeri vanhentaa
 

Mitä korkeampi verensokeri, sitä vanhemmaksi ihminen arvioidaan, osoittaa hollantilaisen Leidenin yliopiston ja päivittäistavarayritys Unileverin vuonna 2013 julkaisema tutkimus.

Tutkijat mittasivat 600 keski-ikäisen naisen ja miehen verensokerin ja valokuvasivat heidät. Sitten he pyysivät muita ihmisiä arvioimaan, kuinka vanhoja koehenkilöt olivat.

Lue myös: Sokeri koukuttaa ja tyhmentää

Ihmiset, joiden verensokeri oli korkea, näyttivät vanhemmilta kuin ihmiset, joiden sokeriarvo oli matala. Kaikkein vanhimmilta näyttivät korkeasta verensokerista pitkään kärsineet diabeetikot.

Aina kun koehenkilön verensokeri nousi yhdellä millimoolilla litrassa, häntä pidettiin viisi kuukautta vanhempana.

Tutkijat arvioivat, että sokeri saattaa vaikuttaa ihon ikääntymiseen monella tavalla. Yksi mahdollisuus on sokeroituminen.

Hiilihydraateista glukoosia
 

Aina kun syöt hiilihydraatteja, kuten sokeria, ­verensokeri ampaisee ylös. Kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössä glukoosiksi. Se on yhdenlaista sokeria.

Elimistössä glukoosi reagoi valkuaisaineiden eli proteiinien kanssa. Tätä kutsutaan sokeroitumiseksi.

Samantyyppinen reaktio tapahtuu, kun ruskistat lihaa paistinpannulla tai liekität crème brûléen eli paahto­vanukkaan pinnan karamellimaiseksi.

Elimistössä reaktio on hyvin monimutkainen, mutta sen lopputuloksena voi syntyä niin sanottuja AGE-molekyy­lejä (advanced glycation end products), jotka voivat muodostaa ristisidoksia ihon kollageeniin.

Lue myös: Onko valkoinen sokeri todella haitallista?

– Nämä sidokset muuttavat kollageenin ominaisuuksia ja häiritsevät sen toimintaa, kollageenitutkija Heli Ruotsalainen Oulun yliopistosta kertoo.

Kollageenista tulee jäykempää, joustamattomampaa ja herkempää mekaaniselle ärsytykselle. Ihon kimmoisuus ja notkeus vähenevät. Iho ohenee ja siihen tulee ryppyjä.

Kollageeni uusiutuu hitaasti
 

Samalla ihon on entistä vaikeampi uusiutua ja korjata itseään, mikä vaikuttaa ihon vanhenemiseen aivan kuten UV-säteily, tupakka ja AGE:ja sisältävän paistettu ruoka.

– Liika sokeri voi pahentaa muitakin ihovaivoja, kuten aknea tai atooppista ihottumaa, sanoo FLT ravintovalmentaja Annika Havaste. Hänen koulutuksensa perustuu funktionaaliseen lääketieteeseen.

Akne ja atooppinen ihottuma ovat tulehdussairauksia. Kun verensokeri nousee korkealle, haima tuottaa paljon insuliinia.

Liika insuliini voi pahentaa elimistössä olevaa tulehdustilaa kehon omien tulehdusta säätelevien mekanismien kautta, Havaste selittää.

Myös viime aikojen tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että nopeasti verensokeria nostava ruokavalio saattaa vaikuttaa akneen ja pahentaa sitä.

Lue myös: Onko sokeri rasvaakin vaarallisempaa?

– Ihmisen elimistöä ei ole rakennettu kestämään näin paljon sokeria kuin nyt syömme.

Sokeroituminen ei koske vain ihoa. Kaikki elimistön valkuaisaineet sokeroituvat. Tätä on tutkittu erityisesti diabeetikoilla, joiden insuliinin eritys on heikentynyt tai loppunut kokonaan ja ­verensokeri on koholla.

Mikä vaikuttaa elimistön sokeroitumiseen?
 

Tiedot ovat osin ristiriitaisia. Toiset korostavat, että sokeroitumista lisää pitkään kor­kealla tasolla oleva verensokeri. Toiset taas painottavat, että syödyillä sokerimäärilläkin on vaikutusta.

AGE:jen määrään elimistössä vaikuttaa lisäksi se, miten tehokkaasti keho poistaa niitä. Näyttää siltä, että myös perintötekijöillä on merkitystä.

Voiko ihon kollageenin sokeroitumista sitten jotenkin estää?

Ei täysin. Sokeroitumista tapahtuu koko ajan. Se on luonnollinen osa ihmisen aiheenvaihduntaa.

Kaikki ­ruoat nostavat verensokeria ja kaikki syödyt hiilihydraatit muuttuvat elimistössä glukoosiksi. Peruna­muusi saattaa nostaa joidenkin ihmisten verensokerin samalla tavalla kuin pieni annos karkkia.

– Kollageenin sokeroituminen on itse asiassa osa vanhenemista, Heli Ruotsalainen sanoo.

Tutkimusten mukaan sokeroitunutta kollageenia voidaan havaita ensimmäisen kerran jo parikymppisellä. Tästä eteenpäin sen määrä lisääntyy 3,7 prosenttia vuodessa. Ajan ja iän myötä vaikutukset alkavat näkyä.

Sokerin ja ylensyönnin vähentäminen voi auttaa vähentämään ylimääräistä sokeroitumista.

– Maailmalla tehdyissä tutkimuksissa hiirten ja rot­tien syömien kalorien rajoittamisesta on ollut hyötyä. Se on alentanut AGE:jen määrää ihon kollageenissa sekä pidentänyt hiirten elinikää ja viivästyttänyt vanhenemiseen liittyvien vaivojen ilmaantumista, Ruotsalainen kertoo.

Tuloksia ei voi kuitenkaan suoraan yleistää ihmisiin.

Vältä puhdasta sokeria
 

Annika Havasteen mukaan parasta anti-age-hoitoa iholle olisi välttää puhdasta sokeria ja vaihtaa leipä, pasta ja riisi täysjyvävaihtoehtoihin ja kasviksiin.

– Ruokavalio, jossa ei ole valkoista sokeria ja valkoisia viljoja, nostaa verensokeria hitaammin. Mitä enemmän sokeria korvaa rakentavilla ja suojaavilla ruoilla, kuten marjoilla ja vihanneksilla, sen parempi. Iho kirkastuu ja sen rakenne paranee varmasti.

Pelkkä tuolista ylös nouseminen aterian jälkeen auttaa elimistöä käsittelemään tehokkaammin verensokeripiikkiä.

Lue myös: Gluteeni, maito, hiilarit - kannattaako syödä?

Kahden minuutin kävely 20 minuutin välein laski eräässä tutkimuksessa verensokeria yli neljänneksellä.

Jos kehossa on paljon rasvaa ja vähän lihaksia, oman insuliinin teho voi alentua. Siksikin säännöllinen, sokeria polttava liikunta ja hyvä lihaskunto ovat tärkeitä.

Kasvoillakin liikkuminen saattaa näkyä – ainakin pirteämpänä hymynä.

Lähteet: Advanced glycation end products. Key players in skin aging? (Dermato-Endocrinology 2012), High serum glucose levels are associated with a higher perceived age (Age 2013), Iholiitto, Luomuliikunnan vallankumous (2013), Sokeriverotyöryhmän loppuraportti (Valtiovarainministeriön julkaisuja 2013) ja professori Taina Pihlajaniemi/Oulun yliopisto.

 

Syö ihosi kauniiksi

1. Marjat, hedelmät ja kas­vikset ovat ihon ystäviä. Niissä on paljon antioksidantteja, jotka suojaavat kehoa ja sen soluja hapettumiselta.

2. Keskity kuituihin, kuten täysjyväruisleipään ja pellavarouheeseen, jotta vatsa toimii hyvin. Ummetus voi näkyä ihon sameutena.

3. Vesi, vihreä tee ja yrttijuomat virkistävät ja kosteuttavat. Vältä alkoholia, se saa ihon punoittamaan ja laajentaa hiusverisuonia.

4. Pähkinöiden, kasviöljyjen, kalan ja avokadon hyvät rasvat hellivät ihoa. Hyvien rasvojen puute voi ilmetä ihon kuivumisena ja hilseilynä.

5. Iho ja elimistö eivät tarvitse lainkaan valkoista sokeria ja huonoja hiilihydraatteja.

Lähteet: laillistettu ravitsemusterapeutti Anette Palssa, FLT ravintovalmentaja Annika Havaste/annikahavaste.fi ja Iholiitto.

Lue myös:

Karita Tykkä: "Elämä muuttui, kun jätin sokerin"

Haluatko laihtua 10 kiloa? Jätä sokeri!

Riesana makeanhimo

6 syytä syödä hiilareita!