Rentoudu ja juo vettä.

Puhdistaudu detoxilla

Trendikkäällä detoxilla puhdistat kehon kuona-aineista ja myrkyistä.

Detox nousi länsimaissa muutama vuosi sitten pinnalle mahdollisena sairauksia ehkäisevänä terveydenhoitomenetelmänä, mutta sillä on pitkä historia eri kansojen terveysopeissa, kuten ayurvedassa, kiinalaisessa lääketieteessä ja Amerikan alkuperäiskansojen terveydenhoitofi losofiassa.

Detoxin lisäksi näille muinaisille hoitotieteille on yhteistä tapa painottaa mielen ja kehon tarpeiden sekä vuodenaikojen yhteyttä. Niiden mukaan elimistömme alkaa keväällä valmistautua uuteen vuodenaikaan pyrkimällä vapauttamaan kehon siihen talven aikana kertyneistä kuona-aineista ja myrkyistä. Puhdistautumisprosessia tuetaan usein tietyillä ruoka-aineilla, joiden uskotaan edistävän kuona-aineiden poistumista ja kehon hyvinvointia. Tällaisen detoxin tavoite ei ole painonpudotus, vaan pikemminkin kehon tukeminen superruoka- aineilla, jotka nostavat vireystasoa ja lisäävät elinvoimaa.

Maksan hyvinvointi tärkeää
 

Kiinalaisen lääketieteen mukaan keväällä huomio suunnataan erityisesti maksan hyvinvointiin ja sen kautta koko kehon puhdistamiseen.

Maksan päivittäiseen hellimiseen riittää sopivien ruokien ja juomien valitseminen sekä muun muassa alkoholin, tupakan ja kofeiinin välttäminen. Lisäksi voi kokeilla maksan hyvinvointia edistäviä yrttejä, joita voi nauttia muun muassa hauduttamalla niistä yrttijuomia teen tapaan.

Monet puhuvat nykyään suolistosta, mutta maksa jätetään usein vähälle huomiolle. Maksa on kuitenkin ihon jälkeen ihmiskehon suurin elin, jonka pääasiallinen tehtävä on neutralisoida tai puhdistaa mahdollisesti haitalliset aineet, joita kehoomme siirtyy ruoassa ja ihonhoitotuotteissa olevien kemikaalien, tupakan, alkoholin, kofeiinin, lääkkeiden, hengitysilman ja normaalien elimistön prosessien kautta. Maksa osallistuu myös ruoansulatuksen, aineenvaihdunnan ja hormonitasapainon säätelyyn, ja se toimii A-, D-, K- ja B12-vitamiinien varastona.

Maksan puhdistautumiskyky vaihtelee yksilöittäin, mutta yleisesti ottaen se on naisilla miehiä huonompi. Naisen maksa on esimerkiksi herkempi alkoholin haittavaikutuksille kuin miehen. Maksan toimintakyvyn heikkeneminen saattaa vaikuttaa hormonitasapainon säätelyyn, turvotuksiin sekä rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja johtaa painonnousuun.

Nopea putsaus vai elämäntyyli?
 

Miten aloittaa puhdistautuminen ja miten löytää vaihtoehdoista itselle oikea? Mehu- ja vesipaastoja suositellaan enää harvoin. Vesi ja nesteet vapauttavat suuren määrän haitta-aineita ja myrkkyjä kehon varastoista, mutta eivät tarjoa elimistölle vierasaineiden tuhoamiseen ja poistamiseen tarvittavia ravintoaineita ja antioksidantteja, jolloin verenkiertoon saattaa joutua vaarallinen määrä haitta-aineita. Lisäksi mehupaastojen usein riittämättömän energiamäärän vuoksi elimistö saattaa siirtyä säästöliekille, vireystaso laskea ja olo tuntua väsyneeltä ja uupuneelta.

Markkinoilla on myös erilaisia detoxvalmisteita. Niiden vaikutukset saattavat olla hyvin yksilöllisiä: haitta-aineiden määrän ja laadun sekä elimistön yleiskunnon mukaan niistä saattaa olla hyötyä tai sitten ei.

Mikäli toivot pitkäkestoisia tuloksia ja haluat olla hellävarainen kehollesi, kokeile elämäntyyliä, johon kuuluu olennaisena osana kuhunkin vuodenaikaan yhdistettävien elimien puhdistaminen. Elimistön hellävarainen huomioiminen päivittäisissä elintavoissa myös lisää energisyyttä.

Kevään ruokavalio
 

Talviajan ruokavaliossa suositaan usein energiapitoisia ruokia, joita tarvitaan kylmien kuukausien yli selviämiseen, kun taas keväällä elimistö kaipaa enemmän puhdistavaa ja virkistävää ravintoa. Suosi siis kauden kasviksia ja hedelmiä. Suosi luomua, mikäli budjettisi antaa periksi. Muista myös lähiruoka.

Suosi:

  • täysjyväriisiä, kvinoaa, ruista ja amaranttia.
  • gluteenittomia ja vehnättömiä viljatuotteita sekä kaura- ja riisipuuroa.
  • erityisesti tummanvihreitä vihanneksia, ristikukkaisia vihanneksia (kukka-, parsa- ja ruusukaalit), retiisejä, endiivejä ja karvaan makuisia salaatteja, kuten rucolaa.
  • porkkanaa ja punajuurta.
  • greippiä, limettiä ja sitruunaa kohtuullisesti käytettynä.
  • merilevää ja umeboshi-luumuja, joita saa luontaistuotekaupoista. Merilevällä on todettu olevan erityisen puhdistavia vaikutuksia, ja sitä käytetään myös kauneudenhoidossa ulkoisesti kuona-aineita ja myrkkyjä poistamaan.
  • hapankaalia.
  • mausteyrttejä.
  • munia, mutta syö niitä enintään 3–4 viikossa.
  • hyvälaatuista, helposti sulavaa proteiinia, kuten kanaa, kalkkunaa ja kalaa, erityisesti rasvaisia kaloja, esimerkiksi lohta, sardiineja ja makrillia.
  • linssejä, papuja ja kikherneitä.
  • itsepuristettuja vihannesmehuja. Älä sekoita vihanneksia ja hedelmiä samaan mehuun, koska ne saattavat aiheuttaa ruoansulatuskanavan rasitusta ja ilmavaivoja.
  • soijatuotteita ja tofua. Käytä mieluiten luomua. Tarkista, ettei tuotteita ole valmistettu geenimanipuloidusta soijasta.
  • aloe vera- ja vehnänorasmehua.
  • soija-, riisi- ja kauramaitotuotteita. Tarkista, ettei tuotteessa ole lisättyä sokeria tai keinotekoisia makeutusaineita.
  • maustamatonta luonnonjogurttia, jossa on luonnollisessa muodossa hyviä maitohappobakteereita.
  • vuohenmaitojuustoa ja vuohenmaitoa, joissa on runsaasti kivennäisaineita ja vitamiineja (A, B6 ja niasiini).

Vältä:

  • alkoholia.
  • hiilihappoisia juomia.
  • ketsuppia, sinappia, chutneyta ja valmiita kastikkeita.
  • sokeria, hunajaa, punaista lihaa, keinotekoisia makeutusaineita ja lisäaineita ja pitkälle jalostettuja elintarvikkeita.
  • suuria määriä maitotuotteita.
  • paistettuja ruokia.
  • juomista ruoan kanssa. Mikäli pureskelet ruokasi hyvin, huomaat, ettet edes kaipaa vettä ja ruoansulatuksesikin toimii paremmin. Jos kuitenkin vettä on aivan pakko saada, juo aterialla huoneenlämpöistä vettä vain pieni kulaus kerrallaan ja enintään yksi lasillinen.

Muita apukeinoja:

  • ihon kuivaharjaus
  • sauna
  • säännöllinen liikunta
  • jooga, meditaatio ja rentoutusharjoitukset
  • riittävä lepo
  • ruoansulatuksen tehostaminen
  • negatiivisten tunteiden käsittely ja stressin välttäminen