Tarvitsetko lisää energiaa?

Lisää energiaa!

Kaipaatko lisää pirteyttä ja voimaa? Hyvinvoinnin asiantuntijat kertovat omat vinkkinsä tilan tasapainottamiseen.

Näin saat lisää energiaa:
 

Mikael Fogelholmin vinkit:

Hae tsemppiä musiikista
Musiikilla voit niin piristää kuin rentouttaa olotilaasi. On henkilökohtaista, mikä kenelläkin lisää energiaa ja taas toisaalta rauhoittaa. Kannattaa opetella tunnistamaan, minkälainen musiikki piristää ja antaa voimaa juuri sinulle. Tähän ei ole valmista kaavaa: yksi saa energiaa esimerkiksi punkista ja toinen stressaantuu.

Minulle parhaat kierrokset tuo Maija Vilkkumaan Totuutta ja tehtävää -kokoelmalevy, Santanan Ultimate Santana -levy tai Leonard Cohenin musiikki. Kuuntelen voimaannuttavaa musiikkia esimerkiksi pyöräillessäni töihin.


Juokse tai hiihdä
Hengästyminen ja hikoileminen toki kuluttavat energiaa, mutta ne myös tuovat lisää energiaa sekä hyvää oloa ja mieltä. Tämä ei välttämättä toimi, jos teet raskasta fyysistä työtä päivätyöksesi, mutta istuma- ja aivotyötä tekevillä reipas liikunta vie ajatukset pois työstä ja lataa akkuja.

Itse lähden reippaalle juoksulenkille tai hiihtämään. Liikuntaa kannattaa harrastaa ulkona, koska siellä on tarjolla paljon happea. Runsas happi piristää aivoja välittömästi.
 

Juo voimaa smoothiesta
Jollei kylmä marjasmoothie anna lisäenergiaa, niin sitten ei mikään. Itse laitan juoman pohjaksi tuoremehua, piimää tai jogurttia – mitä jääkaapissa kulloinkin sattuu olemaan. Heitän sekaan leseitä ja sitten runsaasti hedelmiä tai marjoja pakastimesta tai molempia. Esimerkiksi omenan hyödynnän aina kuorineen, koska terveydelle hyödyllisiä flavonoideja on eniten juuri sen kuorissa.

Piristävän juoman valmistat sekoittamalla kaikki terveelliset ja vitamiinipitoiset ainekset monitoimikoneessa. Smoothie on hetkessä valmis.
 

Sinikka Piipon vinkit:

Nauti teetä ja kaakaota
Kokeile valkoista teetä, kun kaipaat lisää energiaa. Valkoinen tee valmistetaan teepensaan yläosan avautumattomista lehtinupuista ja kärkilehdistä. Valkoisessa teessä on teelaaduista eniten muun muassa C-vitamiinia. Sekä vihreässä että valkoisessa teessä on runsaasti muitakin antioksidantteja.

Minulle varsinainen piristysruiske on luomukaakao. Kaakao sisältää kofeiinin kaltaisia aineita ja paljon antioksidantteja, muun muassa katekiineja. Katekiinit ovat flavonoideja. Ne toimivat antioksidantteina, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta ja saattavat jopa suojella elimistöä sairauksilta.
 

Hengitä sitrustuoksuja
Sitrustuoksu piristää ja vilkastuttaa aistit sekä kohottaa mielialaa. Samalla väsymys ja stressi lieventyvät. Suosittelen esimerkiksi appelsiinia, greippiä, sitruunaa tai mandariinia. Oma suosikkini on sitruuna. Huoneilmaan suihkautettuna tai tuoksukynttilässä se keventää ilmaa, auttaa keskittymään ja terävöittää mieltä. Limetti puolestaan kohottaa mielialaa, lievittää stressiä ja virkistää.

Eteerisiä öljyjä voit ostaa esimerkiksi luontaistuotekaupoista ja hyvin varusteltujen tavaratalojen ja markettien luontaistuoteosastoilta. Voit lisätä eteeristä öljyä esimerkiksi vedellä täytettyyn tuoksulyhtyyn. Voit myös lisätä öljyä muutaman tipan suihkepulloon ja sumuttaa tuoksua huoneeseen. Öljyjä on mahdollista käyttää myös löylyvedessä.


Hyödynnä mausteita
Monissa yrttikasveissa on ainesosia, joilla on piristävä vaikutus. Erilaiset mausteet piristävät, kuten inkivääri, chili ja rosmariini. Myös basilika, kirveli ja mintut virkistävät. Minttua voit kätevästi nauttia myös teenä.

Omia suosikkejani ruoanlaitossa ovat nokkonen ja pinaatti. Ne ovat erittäin virkistäviä ruoka-aineita. Niitä voit kuivata ja käyttää erilaisten ruokien joukossa. Kummassakin on runsaasti muun muassa vitamiineja, kivennäisaineita ja kuitua. Nokkosessa on esimerkiksi paljon B-vitamiineja sekä A-, C-, E- ja K-vitamiinia. Kivennäisaineista siinä on muun muassa rautaa.

Kylli Kukkin vinkit:

Käytä voimalauseita
Olet sitä, mitä ajattelet. Jos ajattelet olevasi kovin väsynyt, tulet väsyneeksi, vaikket sitä olisikaan. Jos hoet koko ajan olevasi kiireinen, niin varmasti siltä tuntuukin. Kannattaa olla mieluummin rakkauden ja ilon magneetti kuin kiireen ja väsymyksen. On tärkeää opetella ajattelemaan hyvää itsestään. Milloin viimeksi olet katsonut itseäsi peilistä hyväksyvästi ja sanonut rakastavasi itseäsi?

Itse kiinnitän paljon huomiota ajatuksiini ja niiden positiivisuuteen. Huolehdin, että ajatuksissani on iloa, rakkautta ja hyvyyttä. Käytän usein myös voimalauseita. Yksi suosikkilauseistani on: ”olen eloisa, energinen ja hyvinvoiva.”


Tanssi ja leikittele
Moni on toimistossaan päivät kuin lintu häkissä, joten keho kannattaa ottaa välillä tehokäyttöön. Käytä kehoasi: tanssi ja leikittele sillä! Niin minäkin teen! Käännä musat hetkeksi kaakkoon ja riehu arjen ahtaat rajat rikki. Kokeile vaikka! Sheikkaa päättömästi minuutin ajan. Sen piristysvaikutus on mielestäni suurempi kuin kahvikupin.


Suorista ryhtisi
Nautin jokaisesta hengenvedosta. Kuvittelen, että se on hengenravintoa samalla tavalla kuin ruoka on kehon ravintoa.

Istuessamme kasassa tietokoneen äärellä hengittäminen syvään ei onnistu. Suorista ryhtisi ja hengitä syvään. Hapella on välitön virkistävä vaikutus, koska aivot tarvitsevat happea. Syvään hengittäminen myös vilkastuttaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Pinnallinen hengittäminen voi kiristää niska- ja hartiaseudun lihaksia, koska pinnallisessa hengityksessä hengittämiseen käytetään vääriä lihaksia.


Asiantuntijat ravitsemustieteen professori, ravitsemuksen ja liikunnan asiantuntija Mikael Fogelholm, professori, kasvitieteilijä ja kasvilääkinnän asiantuntija sekä tietokirjailija Sinikka Piippo ja joogaohjaaja, yrittäjä, Joogakoulu Shantin omistaja ja perustaja Kylli Kukk