Nouse aina välillä seisomaan

Liiallinen istuminen on uhka terveydelle – Nouse ylös!

Iso osa päivästä kuluu monella istumiseen. Saatat istua töissä, bussissa, autossa, kotona tv:n ääressä tai tietokoneella.

Istuminen vaarantaa terveyttämme enemmän kuin yleisesti tiedetään. Haitallisuus perustuu istumisen yleisyyteen ja jatkuvuuteen sekä sen sairauksien vaaraa lisääviin vaikutuksiin.

Istuminen on runsasta ja yleistä kaiken ikäisillä. Suomessa 46 % naisista ja 51 % miehistä istuu päivittäin vähintään 6 tuntia. Istuminen on fyysistä passiivisuutta. Se on useimmille lihaksille lähes täydellinen lepotila. Istuminen kuluttaa energiaa vain vähän enemmän kuin lepo makuulla.

Runsaaseen istumiseen liittyy rasva- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan, verenpaineen ja vyötärön ympärysmitan epäedullisia muutoksia ja niiden seurauksena mm. tyypin 2 diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien vaara lisääntyy. Myös monien tuki- ja liikuntaelimistön vaivojen taustalta löytyy pitkäkestoinen istuminen. Jatkuva istuminen edistää painonnousua ja vaikeuttaa painonhallintaa. Väestötasolla jatkuvaa istumista pidetään yhtenä ylipainon yleisyyden keskeisenä syynä. Liikunnan harrastaminen on hyvä asia, mutta ei poista istumisen haitallista vaikutusta itsenäisenä tekijänä terveyteen.

Katko istumista
 

Liiallisella istumisella on selviä terveyshaittoja. Istumista katkovien taukojen lisääminen vähentää istumisen epäedullisia vaikutuksia terveyteen. Katkominen vähentää mm. epäedullisia vaikutuksia vyötärön ympärysmittaan, painoindeksiin, triglyserideihin ja verensokeriarvoihin.

Päivittäisessä elämässä onkin terveyden kannalta syytä vähentää istumista, korvata se seisoen tapahtuvilla toiminnoilla. Lisäksi on hyvä aloittaa tai jatkaa säännöllistä liikuntaa vapaa-ajalla.

Hyviä vinkkejä seisomisen lisäämiseen

  • Nouse kävelemään TV-mainostaukojen ajaksi.
  • Katsoessasi viestejä puhelimesta kävele huoneesta toiseen.
  • Nouse seisomaan aina, kun vastaat puhelimeen tai soitat.
  • Älä käytä lähintä tulostinta, jos mahdollista. Kävele hakemaan tulosteet kauempaa. 
  • Silitä tai tiskaa televisiota katsellessasi.
  • Käytä portaita.
  • Tervehdi vierailijaa seisomaan nousten.
  • Juo runsaasti vettä, jolloin tulet kävelleeksi vettä hakemaan ja kohta sen jälkeen vessaan.
  • Bussissa ole kohtelias ja tarjoa istumapaikkasi tarvitsevalle.
  • Pyöräile tai kävele edes osa matkaa: jätä autosi vähän kauemmaksi ja kävele määränpäähän.

Yksinkertaista, kunhan vain muistaa kiinnittää huomiota ja seistä välillä! Lisää kommentteihin omat parhaat vinkkisi!