Kipua kannattaa ensin hoitaa ilman lääkkeitä.

Hoida kipua ensin ilman lääkkeitä

Älä kiirehdi pilleripurkille, jos vähän sattuu ja kolottaa. Usein jo liikunta raikkaassa ilmassa auttaa kipuun.

Päätä särkee. Hartioita kiristää, selkään tai vatsaan sattuu. 

Kipu on jokaiselle tuttu tunne, mutta kipu on aina yksilöllinen kokemus. Sen tehtävä on suojata kehoa. Kipu varoittaa siitä, että keho on vaurioitunut tai vaurioitumassa. Aiemmat kipukokemukset voivat herkistää kivulle ja vaikuttaa siihen, kuinka kipu koetaan.

Jokainen on itse oman kipunsa asiantuntija ja paras sitä arvioimaan. Lievän kivun voi hoitaa kotona.

Pitkittynyt tai kova kipu taas vaatii lääkärin vastaanotolla käyntiä. Suomessa terveydenhoitoalan henkilökunta toteuttaa kivunhoitoa kansallisiin Käypä hoito -suosituksiin perustuen. 

KOKEILE ENSIN LÄÄKKETTÖMÄT KEINOT

On monia tapoja lievittää kipuja lääkkeettömästi. Kokeilemalla voi löytää itselleen ja tilanteeseen sopivan menetelmän.

Usein jo ulkoilu raittiissa ilmassa auttaa lievään jomotukseen tai kipuun. Liikkuessa verenkierto paranee, kudokset saavat happea ja endorfiinien vaikutuksesta mielikin virkistyy.

Paikallishoitona voi käyttää joko kylmä- tai lämpöpakkausta kivun laadusta riippuen. Kylmähoidolla voidaan lievittää paikallisen tulehduksen oireita ja vähentää turvotuksia, joita voi syntyä esimerkiksi urheiluvammojen seurauksena.

Lämpöhoito rentouttaa, laukaisee lihasjännitystä ja lievittää kipua. Sillä voidaan vähentää esimerkiksi reumaan ja fibromyalgiaan liittyvää kipua.

Lämpö- tai kylmähoitoa voi käyttää kuurinomaisesti useamman kerran päivässä ilman sivuvaikutusten vaaraa. Lääkkeetön hoito kannattaa kuitenkin yhdistää tarvittaessa lääkkeelliseen kivunhoitoon, jolloin teho paranee.

Lue myös: Luotettavaa tietoa kivusta ja työkaluja kivunhallintaan  

OTANKO LÄÄKETTÄ?

Käsikauppalääkkeistä yleisimmin käytettyjä kipulääkkeitä ovat parasetamoli ja tulehduskipulääkkeet kuten ibuprofeiini. Noudata aina annostusohjeita ja ole erityisen tarkkana, jos sinulla on jokin lääkitykseen vaikuttava sairaus tai käytössä on luontaistuotteita.

Kipulääkkeitä kannattaa käyttää harkiten, koska kaikki lääkkeet voivat aiheuttaa haittavaikutuksia. Tulehduskipulääkkeiden pitkäaikaista käyttöä ei suositella, koska jatkuvalla käytöllä haittavaikutukset lisääntyvät.

RENTOUTUEN KIVUN HALLITSIJAKSI

Keholla on voima parantaa itseään. Myönteinen asenne ja usko kivuntunteen vähenemiseen lievittävät kipua.

Moni on saanut helpotusta kipuihin mindfulness-harjoitusten avulla. Esimerkiksi stressin aiheuttamiin lihasjumeihin tai selkäkipuun kannattaa kokeilla syvän palleahengityksen vaikutusta.

Internetistä löytää helposti hyviä hengitys- ja rentoutumisharjoituksia sekä linkkejä, jotka tarjoavat runsaasti luotettavaa ja ajan tasalla olevaa tietoa erilaisista kiputiloista ja niiden hoidosta.

Kirjoittajat Tuija Juga, Pinja Porali ja Riikka Salmela ovat sairaanhoitajaopiskelijoita Saimaan ammattikorkeakoulusta.

Lue myös:

Monipuolisia ohjeita ja videoita selkä- ja niskakivun hallintaan

Onko naisella korkeampi kipukynnys kuin miehellä ja 10 faktaa kivusta

Puolison kipu koettelee parisuhdetta

Artikkelin lähteet ja lisätietoa:

Hotus 2013. Hoitotyön tutkimussäätiö. Aikuispotilaan kirurgisen toimenpiteen jälkeisen lyhytkestoisen kivun hoitotyö

Kivunhallintatalo 2016. HUS. Terveyskylä.fi.  

Käypä hoito 2015. Kipu. 

Palleahengitys lievittää selkäkipua. Selkäliitto Ry.  

Tarnanen, K., Mäntyselkä, P. ja Komulainen, J. 2016. Auts - nyt sattuu!