Ärtyneen suolen rauhoitus

Ärtyneen suolen rauhoitus

Ärtyneen suolen oireyhtymä on yleinen vaiva. Lue asiantuntijan kirjoitus siitä, mikä esimerkiksi voi laukaista oireet ja miten oireita saa helpotettua.

Ärtyvän suolen oireyhtymästä arvioidaan kärsivän jopa puolen miljoonan suomalaisen. Oireet ovat moninaisia vaihdellen lievistä ja ajoittaisista jokapäiväiseen kiusaan.

Suolistossa ei yleensä ilmene elimellistä vikaa, vaan vaiva on toiminnallinen. Suolistokaasua syntyy tavallista enemmän tai suolisto kouristelee herkemmin.

Tyypillistä ärtyvälle suolistolle on turvotus, kivut, ilmavaivat, ripuli- ja ummetusjaksojen vaihtelu, syömisen ja stressin pahentava vaikutus. Olo tyypillisesti pahenee iltaa kohden. 

Oireyhtymä on naisilla miehiä yleisempää. Stressi, riidat ja hormonaaliset vaihtelut vaikuttavat oireisiin. Usein koko oireyhtymä on aikoinaan alkanut stressin laukaisemana. 

Lue myös: Näillä neuvoilla saat reistailevan suoliston kuntoon

Mikrobien epätasapaino

Oireyhtymässä on tyypillistä suolistomikrobien epätasapaino. Antibioottikuurit, happolääkkeet ja ulostuslääkkeet ovat suoliston mikrobikannalle erittäin haitallisia ja ovat saattaneet olla mikrobiflooran epätasapainon ja suoliston toimintahäiriön eräs alkusyy. Stressi pahentaa suolistokouristuksia.

Ärtyvän suolen oireyhtymän hoito ei ole helppoa. Oireettomia ajanjaksoja esiintyy, kun noudattaa itselle sopivaa ruokavaliota ja elämäntapoja. Stressi ja unettomuus voivat palauttaa tilanteen huonoksi jo päivässä.

Laukaisevia ruoka-aineita

  • Monille haitallisia ruoka-aineita ovat vehnä, maissi, lehmänmaito, kahvi, tee, suklaa, alkoholi ja sitrushedelmät.
  • Suuri määrä kuitua voi aiheuttaa oireita.
  • Rasvainen ruoka saa lähes kaikkien mahan sekaisin, sillä rasva aiheuttaa suolistokouristuksia. 
  • Herkkämahaisen kannattaa ainakin pahimpina kausina minimoida hiilihappoisten juomien nauttiminen, raakaruoan, kuivahedelmien, sipulien, papujen, tomaatin, paprikan, parsa-, kerä- ja kukkakaalin syöminen.
  • Jalostettu ruoka, sokeri, makeutusaineet, arominvahventeet, hyvin mausteiset ruoat, paistettu ruoka, margariini ja punainen liha yleensä ärsyttävät.
  • Jotkut eivät siedä hedelmiä, hedelmämehuja, pähkinöitä, sieniä, jäätelöä tai monissa ruokavalmisteissa käytettävää sorbitolia.

Lue myös: Miten pullottavan vatsan saa taas litteäksi?

Mitä syödä?

Ihmiset ovat yksilöllisiä, joten yleispätevien ohjeiden antaminen on mahdotonta. Vaivasta kärsivän kannattaa akuutissa vaiheessa karsia ravinnostaan tyypillisimmät ärsyttäjät ja lisätä ruoka-aineita varovasti takaisin, kun elimistö sen sallii.

Liian yksipuolinen ravinto ei kannata pitkän päälle, vaan aiheuttaa aliravitsemusta. Suoliston ja elimistön sietokyky voi myös vähentyä liikaa ja oireita tulee helpommin.

Yleensä sopivin on vähärasvainen ruoka ja ravinto, jossa on paljon proteiinia. Kerralla ei kannata syödä suuria aterioita ja ruoka kannattaa pureskella hyvin.

Huonoja hiilihydraatteja ei pidä missään vaiheessa suosia, sillä ne ravitsevat suoliston muun muassa epämukavuutta pahentavaa hiivaa. Jos kärsii ripulista, tarvitaan limakalvoja supistavaa ruokaa ja juomaa. Esimerkiksi mustikat ovat hyviä suolistolle. Jos stressi on ollut todella paha ja suolisto reagoi hallitsemattomalla ripulilla, on hyvä pitää mukanaan kuivattuja mustikoita. Niitä voi pureksia sellaisenaan tai liottaa veteen.

Myös banaanit auttavat ripuliin. Keitetty riisi banaanilla tehoaa lähes aina. Riisi kannattaa valmistaa tähän tarkoitukseen puuroriisin ja täysjyväriisin sekoituksesta ja hauduttaa hyvin.

Katkeroaineita tarvitaan, jotta ruoansulatus toimii paremmin, eikä kaasua synny liikaa. Tähän auttavat esimerkiksi voikukka ja artisokka. Monet kasvit ovat erinomaisia kaasunmuodostuksen hillitsijöitä: kumina, anis, fenkoli ja tilli muun muassa. Monet mausteet kohtuullisina määrinä parantavat suoliston tervettä toimintaa. Näitä ovat kurkuma, inkivääri ja meirami.

Tulehduksia ehkäiseviä kasveja tarvitaan vähentämään limaneritystä suolistossa. Erinomaisia ovat kehäkukka ja kamomilla. Kamomilla myös rauhoittaa niin suolistoa kuin mieltäkin. Kouristuksia helpottaa minttu. Ummetusvaiheessa voi käyttää lempeitä liotettuja luumuja ja viikunoita. Puhdas jalostamaton ruoka on suolistolle parasta. 

Lue myös: 15 terveyttä edistävää ruoka-ainetta

Hyvät mikrobit

Hoidolle erittäin tärkeää on saada suoliston mikrobikanta kuntoon. Hyvien suolistobakteerien kantaa voi lisätä hyvälaatuinen jogurtti. Probiootteja eli maitohappobakteereja on syytä käyttää päivittäin. Esimerkiksi Lepicol-tuote tasapainottaa suoliston toimintaa ehkäisten sekä ripuli- että ummetusvaiheita.

Suolistomikrobeja hyödyttäviä ovat misokeitto, hapankaali ja klorofyllipitoinen ruoka kuten tummanvihreät lehtivihannekset. Nokkonen on erinomainen suoliston toiminnan tasapainottaja. B-vitamiinit rauhoittavat mieltä ja parantavat suoliston kuntoa. B12-vitamiini edesauttaa hyvien suolistobakteerien lisääntymistä.

Ruoansulatusentsyymejä sisältävä ravinto tai lisäravinteet ovat hyödyksi. Papaija tai siitä tehdyt tuotteet auttavat ruoan pilkkoutumisessa. Vihannesmehuista saa vitamiineja ja entsyymejä.

Omenaviinietikka ennen ateriaa parantaa mahan toimintaa. Magnesium ja sitä sisältävät ruoka-aineet estävät suoliston liiallisia kouristuksia. Liotetut tai jauhetut mantelit tai auringonkukansiemenet antavat paljon magnesiumia.

Kuidut ja rasvahapot

Valkoinen leipä ja pulla on syytä vähentää minimiin. Niistä puuttuvat suojaravinteet kuten kuidut ja ne ruokkivat hiivaa. Täysjyvillä suolisto pysyy hieman laajentuneena jolloin äkillisiä kouristuksia ei ilmaannu yhtä helposti. Kuitujen määrää lisätään vähitellen ravintoon riittävän veden kera. Veteen liukenevat kuidut tuottavat ruoansulatuskanavassa geelimäistä ainetta joka suojelee ruoansulatuskanavaa ja ehkäisee ärtymystä ja kramppeja.

Liukenemattomat kuidut puolestaan imevät vettä ja pehmittävät kuivaa ulostetta. Omenissa on kuituja jotka tasapainottavat suoliston toimintaa ja torjuvat haitallisia mikrobeja. Omenien syönti on parasta aloittaa varovasti jos se tuntuu aluksi hankalalta. Marjoissa on paljon sekä liukenevia että liukenemattomia kuituja.

Hyvät rasvahapot auttavat suolistoa kuntoutumaan. Näitä on muun muassa chian, pellavan ja hampun siemenissä. Liikunta, rentoutusmenetelmät ja meditaatio auttavat stressin hallinnassa ja suoliston liikkeiden normalisoitumisessa. Apuna voi käyttää rauhoittavia yrttejä.

Usein oireissa ei ole kyse varsinaisesta ärtyvän suolen oireyhtymästä vaan laktoosi-intoleranssista tai keliakiasta. Toisen saadessa oireita viljoista ja maitotaloustuotteista, joku toinen saa suolistonsa rauhoittumaan kaurapuurolla ja jäätelöllä.

Kirjoittaja on professori, kasvitieteilijä ja kasvilääkinnän asiantuntija.

Lue myös:

Ärtyneet suolen saa ojennukseen näillä neuvoilla!

Taas vatsa kipeä? Näillä ohjeilla selvität syyn!

Ärtyvän suolen oireyhtymä? Helpostusta seksistä ja liikunnasta

Kommentit

Pekka K

14. joulukuu 2016 - 11:19

Mielenkiintoinen kirjoitus! Hyviä juttuja ja jonkin verran uuttakin asiaa mikä on aina hyvä :) hapatetut tuotteet ovat tuoneet apua ainakin omalle vatsalle, myös FODMAP-ruokavaliosta ollut paljon apua. Nämä olivat mielestäni mielenkiintoisia artikkeleja aiheesta:

https://ravitsemustalo.fi/2016/12/07/artyvan-suolen-ruokavaliohoito-fodm...

http://www.pronutritionist.net/2012/04/uutta-tietoa-artyvan-suolen-ruoka...