Alenna verenpainetta!

Alenna verenpainetta!

Tiesitkö, että muun muassa C-vitamiinin, magnesiumin ja folaatin riittämätön saanti saattavat nostaa verenpainetta?

Elintavoilla on olennainen vaikutus sydämen ja verisuonten kuntoon ja verenpaineeseen. Liikunnan lisääminen, painonhallinta, liian suolan välttäminen, stressin vähentäminen sekä kasvisten, hedelmien ja marjojen lisäys ruokavaliossa auttavat. Esimerkiksi tulehduskipu- ja astmalääkkeet voivat nostaa verenpainetta, samoin tupakointi, alkoholi, lakritsi, salmiakki, liika kahvi, guaranapitoiset juomat, kovat rasvat ja huono yöuni. Myös C-vitamiinin, magnesiumin ja folaatin riittämätön saanti saattavat nostaa verenpainetta.

Marjat

Marjojen päivittäinen syönti on hyvä kunnon kohottaja, sillä kaikki marjat ehkäisevät sydän- ja verisuonitauteja ja auttavat painonhallinnassa. Niiden fenoliset aineosat alentavat verenpainetta ja nostavat hyvän HDL-kolesterolin osuutta. Aronia alentaa verenpainetta estämällä tiettyä ACE-entsyymiä.

Mustikan antosyaanit alentavat verenpainetta muiden hyödyllisten sydämen ja verisuonten terveyteen vaikuttavien ominaisuuksien ohella. Mustaherukan siemenöljy on erinomainen näihin tarkoituksiin. Marjoista saa myös C-vitamiinia ja folaattia. Folaatin puute nostaa homokysteiiniaminohapon määrää elimistössä mikä altistaa tulehdustiloille. Sydän- ja verisuoniongelmat mukaan lukien korkea verenpaine saattaa johtua homokysteiinin lisääntymisestä. Folaattia on runsaasti vihreissä vihanneksissa ja marjoista mm. mansikassa.

Lue myös: Ota verenpaine hallintaan!

Mausteet

Jotkut yrtit laajentavat verisuonia estämällä asetyylikoliiniesteraasientsyymin toimintaa. Inkivääri, kaneli, meirami ja kurkuma laajentavat verisuonia ja alentavat verenpainetta. Erittäin monet mausteet estävät LDL-kolesterolin hapettumista ja kertymistä verisuoniin ja verisuonten joustavuuden vähenemistä. 

Monet mausteyrtit auttavat lievittämään stressiä. Sitruunamelissa ja salvia ovat parhaimpia rentouttajia ja stressin poistajia, jotka helpottavat unensaantia. Sitruunamelissalla voi maustaa sekä makeita että suolaisia ruokia että tuoda raikkautta juomiin. Laventeli rauhoittaa mieltä ja alentaa verenpainetta. Siitä voi tehdä teetä ja ripotella kukkia ja lehtiä suolaisten ja makeiden ruokien mausteeksi. Iltapäiväteen kanssa nautitut laventelileivonnaiset rentouttavat. Saksankirvelissä ja mäkimeiramissa on rauhoittavaa apigeniinifenolia.

Nesteenpoistajat

Nokkosen flavonoidit ja kalium lisäävät virtsaneritystä. Samoin voikukan lehdet lisäävät virtsaneritystä ja poistavat verenpainetta kohottavaa natriumia ja kloridia. Niitä on helppo ripotella moniin eri ruokiin. Persilja, liperi ja erittäin monet muut mausteyrtit lisäävät nesteen poistoa, samoin mm. peltokorte, mesiangervo ja koivunlehdet. Viherjauheilla saa lisättyä sekä hyödyllisiä vitamiineja että kivennäisaineita ruokiinsa että sydän- ja verisuonielimensä parempaan kuntoon.

Liiallinen suolan käyttö alentaa elimistössä kaliumin määrää, samaten mm. vaihdevuosien ja kovan treenin aiheuttama hikoilu. Alhainen kaliumtaso saattaa nostaa verenpainetta. Tummanvihreät kasvikset, nokkonen, kuivatut hedelmät, avokado, parsa, kurpitsa ja banaani ovat hyviä kaliumin lähteitä.

Hyvät rasvat ja pähkinät

Tyydyttymättömät rasvahapot, varsinkin omega-3 ja kertatyydyttymättömät rasvahapot suojelevat sydän- ja verisuonitaudeilta ja korkealta verenpaineelta. Pähkinät ja kasviöljyt, varsinkin rypsi, oliivi, pellava ja hamppu sekä avokadoöljy ovat näiden hyviä lähteitä. Ne voivat ehkäistä myös stressin aiheuttamaa veren paksuuntumista.

Pähkinöiden hyvät rasvat ja E-vitamiini estävät kolesterolin hapettumista ja kertymistä verisuonten seinämiin. Niiden arginiini suojelee valtimoiden sisäseiniä pitäen ne kimmoisina jolloin verenpaine alenee. Myös auringonkukan siemenissä on arginiinia. Niitä kannattaa käyttää monipuolisesti ruoanlaitossa. Ne sisältävät myös sydäntä ja mieltä rauhoittavaa magnesiumia jonka avulla saa paremman yöunen. 

Lue myös: 10 hyvää syytä syödä pähkinöitä!

Karnosiini ja ubikinoni

Ubikinoni saattaa auttaa korkeassa verenpaineessa ja painonpudotuksessa ja vähentää stressiä. Sitä on nokkosessa, pinaatissa, parsakaalissa ja pähkinöissä. Karnosiini tuottaa elimistössä typpioksidia joka laajentaa verisuonia. Se myös ehkäisee kolesterolin hapettumista. Merilevissä, pavuissa ja vihreissä kasviksissa on alaniinia josta keho syntetisoi karnosiinia.

Adaptogeenit

Adaptogeeneja ovat mm. ashagandha, brahmi, tulsi, suma ja maca joita usein käytetään superruokina ja ripotellaan ruokien ja smoothien joukkoon. Niiden uskotaan auttavan sopeutumaan paremmin elämän haasteista ja stressitilanteista. Tällaiset kasvit saattavat oikein käytettyinä ehkäistä stressiperäistä verenpaineen kohoamista. 

Granaattiomena

Granaattiomena alentaa kolesterolia ja ehkäisee LDL-kolesterolin hapettumista joten se torjuu verenpaineen kohoamista. Se alentaa myös angiotensiinikonvertaasin eli ACE-entsyymin aktiivisuutta joka voi kohottaa verenpainetta. Granaattiomenan siemeniä voi lisätä salaatteihin mutta valmiina luomumehuna se on oivallista ja tehokkaampaa. Tattari vaikuttaa granaattiomenan tavoin estämällä ACE-entsyymin toimintaa.

Sipulit ja selleri

Sellerin ftalidit vaikuttavat sileiden lihasten solujen kalsiumkanaviin rentouttamalla verisuonet jolloin verenpaine alenee. Sellerissä on myös verenpainetta alentavaa kaliumia ja kumariineja. Se on myös tehokas painon alentaja. Sipulit alentavat korkeaa verenpainetta laajentamalla verisuonia ja hidastamalla sydämen lyöntinopeutta jolloin sydän rentoutuu. Sipulit myös vaikuttavat otollisesti veren rasva-arvoihin. Niiden vaikutuksesta valtimot säilyvät joustavina.

Lue myös: Valkosipuli vaikuttaa verenpaineeseen

Vihreä tee

Vihreä tee parantaa kolesterolin LDL-HDL-suhteita, alentaa triglyseriditasoja ja estää verenhyytymiä. Sen katekiinit estävät korkeaa verenpainetta aiheuttavan ACE-entsyymin aktiviteettia. Vihreä tee myös nopeuttaa aineenvaihduntaa ja laihduttaa. Vihreä tee sekä virkistää että rentouttaa. Sen teaniini parantaa unen laatua. Pari kolme kupillista päivän mittaan juotuna hyvälaatuista vihreää teetä kohentaa terveyttä monipuolisesti.

Kirjoittaja on professori, kasvitieteilijä ja kasvilääkinnän asiantuntija.

Lue myös:

Hyötyliiku enemmän!

Kolesteroli alemmas

Tunnista suolan käytön vaarat