Luomuapua migreeniin

12 x luomuapua migreenin

Migreeniä voi hoitaa lääkityksen ohessa ravinnolla ja luonnonmukaisin keinoin.

1. Stressittömyys
 

Migreenikohtauksia voi vähentää terveillä elintavoilla: vältä stressiä, nuku riittävästi, harrasta liikuntaa ja muista rentoutuminen. Kohtuus on hyväksi. Joillakin ihmisillä esimerkiksi rankka kuntoilu saattaa johtaa oireisiin. Valvominen, syömättömyys ja vuorokausirytmin vaihtelut voivat laukaista kohtauksen.

Migreeniä aiheuttavat olosuhteet ovat yksilöllisiä: joku reagoi kuumuuteen migreenillä, toinen kylmyyteen. Lihasjännitys, kemialliset hajut, hormonimuutokset, kirkas valo tai voimakkaat äänet voivat laukaista kohtauksen. Myös tietokonetyöskentely tai halogeenivalo voi olla syyllinen. Aiheuttajan tunnistaminen on hankalaa. Lokikirjan pitäminen voi auttaa.

Jotkut migreenipotilaat kärsivät niin sanotusta viikonloppumigreenistä. Kohtaus laukeaa aina, kun stressi hellittää, eli viikonloppuna ja loman alussa. Jos kärsit viikonloppumigreenistä, mieti, miten voisit vähentää stressiä.

2. Ayurveda
 

Perinteisen intialaisen hoitomuodon ayurvedan harjoittajat uskovat, että krooninen pääkipu on seurausta tukkeutuneesta ruoan­sulatuksesta. Haudukejuoma, jossa on lakritsinjuurta, saattaa auttaa puhdistamaan elimistön.

Ayurvedinen hoitaja voi ehkäistä ja hoitaa migreeniä yrttiöljyhieronnalla. Ayurvedinen elämäntapa tähtää tasapainoon ja elimistötyypille sopivien ruoka-aineiden nauttimiseen.
 

3. Ruokaremontti
 

Migreeniin voi vaikuttaa jossain määrin ruokavaliolla. On kuitenkin vaikea tietää varmasti, mikä ruoka-aine aiheuttaa migreeniä.

Lue myös: Tunnista päänsäryn syy

– Migreenikohtaus saattaa käynnistyä jo vuorokausi ennen ensimmäisiä havaittavia oireita. Ennakko-oireita saattavat olla esimerkiksi lamaannuttava väsymys, haukotteleminen ja vilunväristykset. Migreenikohtaus on jo käynnistynyt, kun ihminen syö suklaata, mutta kun havaittavat oireet ilmaantuvat suklaan syömisen jälkeen, tulkitaan helposti niin että suklaa laukaisee migreenin, vaikka näin ei välttämättä ole, sanoo HYKSin neurologian klinikan erikoislääkäri Hanna Harno.
Ruokavalion tarkkailemista on silti hyvä kokeilla.

– Tärkeintä on, että kokeilee edes jotain, koska se antaa tunteen, että kohtaukseen pystyy vaikuttamaan. Samalla migreenipotilas oppii huomaamaan, mitkä ruoka-aineet tai muut tekijät vaikuttavat itsellä migreeniin.

Alkoholi, varsinkin punaviini, altistaa kohtauksille noin ­10–30 prosentilla migreenikoista. Alkoholin nauttimista tulisi siis välttää. Joillakin tietty ruoka-aine, esimerkiksi suklaa tai valkoinen sokeri, voi laukaista migreenikohtauksen.

Reaktiot ovat yksilöllisiä: joillakin ihmisillä kofeiini johtaa migreenikohtaukseen, toisilla kofeiini voi helpottaa oireita. Runsas kofeiinin nauttiminen voi ylläpitää tiuhaan esiintyvää migreeniä.

Migreenipotilaiden oman kokemuksen mukaan jotkin ruoan lisäaineet saattavat laukaista kohtauksen. Yleisimmin mainitaan natriumglutamaatti, joka on kemiallinen aromivahvenne (E621). Natriumglutamaatti merkitään toisinaan tuoteselosteeseen nimellä MSG. Myös hiivauute on aromivahvenne, jonka nauttiminen saattaa käynnistää migreenin.

Lue myös: Mitä tehdä, kun huimaa ja päätä särkee?

Lihan punaisen värin säilyttämiseen käytetään nitriittiä, joka voi laukaista kohtauksen. Nitriittipitoisia ruokia on syytä välttää.

Yleisiä migreeniä aiheuttavia ruoka-aineita

  • suklaa
  • maitotuotteet
  • muna
  • sitrushedelmät
  • jauhotuotteet, esimerkiksi pasta
  • sipuli
  • omena
  • banaani
  • natriumglutamaatti.
  • myös kofeiinia sisältävät juomat ja jotkin keinotekoiset makeutusaineet voivat laukaista koh­tauksen.

Turvallisena pidettyjä ruoka-aineita

  • kokojyväriisi
  • keitetyt vihreät vihannekset, kuten parsakaali
  • keitetyt oranssit vihannekset, esimerkiksi porkkana ja bataatti
  • hedelmät ja marjat, jotka eivät kuulu sitrushedelmiin: karpalo, kirsikka, päärynä, luumu
  • vesi – joillakin potilailla jopa yrttitee saattaa laukaista kohtauksen.

Lähde pcrm.org

4. Akupunktio

Akupunktionistit uskovat, että perinteisestä kiinalaisesta hoitomuodosta on apua migreenistä kärsiville, ja tulokset on vahvistettu lääketieteellisissä tutkimuksissa.

– Akupunktio on hyvä vaihtoehto estolääkitykselle, vaikkei tiedetä miksi, Harno sanoo.

Saksalaisessa tutkimuksessa potilaat jaettiin kolmeen ryhmään. Yksi ryhmä sai perinteistä kiinalaista akupunktiohoitoa, toinen ei-perinteistä akupunktiota ja kolmas estolääkitystä. Vaikutukset olivat yhtä hyvät.

Lue myös: Botoxia migreeniin?

– Myöskään estolääkkeiden vaikutustapaa ei täysin tunneta. On vain huomattu ja sittemmin tutkimuksilla todettu, että esimerkiksi tietyt verenpainelääkkeet helpottivat migreeniä, ja niistä kehitettiin estolääkitys.

Kansainvälisten tutkimusten pohjalta Harno suosittelee, että hoitokertoja olisi kuudesta kolmeentoista.

– Tulos riippuu siitäkin, minkä tulkitsee hyväksi tulokseksi: estolääkityksen tai akupunktion vaikutus tulkitaan yleensä hyväksi, jos kohtaukset vähenevät puolella. Kokonaan migreeni ei katoa, mutta kohtausten vähenemisen lisäksi myös niiden voimakkuus voi lievittyä.

5. Rentoutusharjoitukset

Rentoutusharjoitusten voimaan uskovat lääkäritkin.

– Kipupoliklinikalla Meilahdessa on käytössä sovelletun rentoutuksen menetelmä. Toivomme käynnistävämme pian tutkimuksen kroonisesta päänsärystä pääkaupunkiseudun terveyskeskuksissa. Tutkimuksen yhteydessä rentoutustekniikka tulisi myös terveyskeskusten saataville, Harno kertoo.

6. Hieronta

Jotkut jäsenkorjaajat uskovat voivansa lievittää migreeniä. Jäsenkorjaajat uskovat, että kun kehon asentoa korjataan, selkänikamien painamat pehmytkudokset saavat enemmän tilaa.

Lue myös: Sairastatko migreeniä?

Perinteisestä hieronnastakin on apua, sillä se rentouttaa. Haittaa ei ole myöskään puisesta kipukoukusta, jonka avulla voi harjoittaa itse akupainantaa. Kipukoukku rentouttaa ja saa veren kiertämään.

Myös vyöhyketerapia ja hermoratahieronta saattavat auttaa migreenipotilasta, samoin shiatsu. Shiatsu on vanha japanilainen kehonpainantamenetelmä. Harjoittajien mukaan se säätelee kehon hermojärjestelmää ja stimuloi kehon kemikaalireaktioita, jolloin luontainen paranemisprosessi käynnistyy. Shiatsu on lempeämpi kuin länsimainen hieronta.
Harno kuitenkin toppuuttelee:

– Näiden hoitojen vaikutuksesta ei ole lääketieteellistä näyttöä. Mikään ei tietysti estä kokeilemasta, jos uskoo saavansa apua.

7. Psykoterapia

Migreeniin voi löytyä apua myös yllättävästä hoidosta.

– Joskus migreeni näyttää johtuvan psyykkisistä ongelmista, joista ihminen ei ehkä itse ole lainkaan tietoinen. Olen tavannut potilaita, jotka ovat hakeutuneet muista syistä psykoterapiaan, ja migreenioireet ovat lieventyneet.

8. Homeopatia

Homeopatian nimeen vannovat uskovat, että homeopaattinen hoito parantaa elimistön tasapainoa ja sitä kautta myös helpottaa migreeniä.

– Homeopatian vaikutuksista ei ole minkäänlaisia tutkimustuloksia tai lääketieteellistä näyttöä, Harno muistuttaa.

9. Omegakolmoset

Jotkut migreenistä kärsivät ovat saaneet apua omega-3-rasvahapoista. Happoa saa kalaöljyn lisäksi chia-siemenistä, joita voi ostaa luontaistuotekaupoista. Chia-siemenissä on enemmän antioksidantteja kuin marjoissa.

10. Inkivääri

Pahoinvointia voi lieventää inkiväärillä, jota saa myös kapseleina.

11. Magnesium
 

Useissa tutkimuksissa on havaittu magnesiumin lieventävän migreenikohtauksia. Yhdysvalloissa tehtyjen tutkimusten mukaan migreenipotilailla on liian vähän magnesiumia elimistössään. Luonnossa magnesiumia löytyy esimerkiksi pinaatista.

Lue myös: Migreeni haittaa ehkäisyn valintaa

– Yleensä suositellaan 300 milligramman tablettia aamuin illoin. Tosin sivuvaikutuksina saattaa olla vatsavaivoja, kuten ripulia. Lääkäri voi myös kirjoittaa reseptin isoille riboflaviiniannoksille, sillä riboflaviinin on tutkimuksissa todettu toimivan estolääkkeen tavoin.

Harno muistuttaa, että vaikutukset ovat aina yksilöllisiä.
– Myös vanha kunnon aspiriini on tehokas lääke migreenikohtaukseen.

12. Haudukkeet
 

Omatekoisten haudukkeiden nauttiminen on hyvä aloittaa varovasti. Kesällä voi tehdä hauduketta mesiangervosta. Intiassa migreeniä on perinteisesti hoidettu kurkumalla. Kamomillahauduke auttaa rauhoittumaan. Myös timjamista voi tehdä haudukkeen, josta saattaa olla apua. Laakerinlehtihauduke auttaa pääkipuun.

Muinaiset atsteekit hoitivat migreeniä fenkolihaudukkeella. Perinteisessä kiinalaisessa lääketieteessä migreeniä on hoidettu minttuteellä tai krysanteemihaudukkeella.

Estolääkitys parempi vaihtoehto
 

Migreeni saattaa lamauttaa sairastajan pahimmillaan pariksi vuorokaudeksi. Migreeniä hoidetaan yleensä kohtauslääkkeellä, vaikka estolääkitys voisi olla parempi vaihtoehto. Lievän kohtauksen hoitoon riittää tulehduskipulääke, esimerkiksi Burana, tai aspiriini. Kovemmat kohtaukset hoidetaan migreeniin kehitetyillä lääkkeillä, triptaaneilla.

Murrosiän jälkeen migreeni on yleisempää naisilla kuin miehillä, lapsilla eroa ei ole. Vaihdevuodet saattavat pahentaa migreeniä. Raskausaikana migreeni voi heiketä, mutta se voi myös pahentua – joillakin potilailla migreeni puhkeaa juuri raskausaikana. Usein migreenikohtaus tulee naisella kuukautisten yhteydessä, kun estrogeenipitoisuus veressä laskee. Hormonipitoiset ehkäisyvälineet voivat pahentaa migreeniä.

Lue myös:

Tunnista stressin oireet

Näin tunnistat migreenin

Kaikki päänsärky ei ole migreeniä

Hoida pääkipu kotona