Tarvitsenko kalsiumlisää, kun olen allerginen maitoproteiinille?

Olen parikymppinen kilpaurheilija. Minulla todettiin maitoproteiiniallergia.

Olen joutunut jättämään kaikki maitotuotteet pois. Käytin niitä ennen todella paljon.

Syön monipuolisesti ja terveellisesti: lihaa, kanaa, kasviksia, täysjyvätuotteita sekä riisiä. Pidän myös huolta hyvien rasvojen saannista. Kalaa en kuitenkaan syö.

Saanko riittävästi kalsiumia ravinnosta, vai pitäisikö minun tästä lähtien syödä päivittäin kalsiumtabletteja? Tarvitseeko tableteista pitää välillä taukoa?

Vastaus

Suosittelen sinulle kalsiumlisää. Aikuisen olisi hyvä saada kalsiumia 800 milligrammaa vuorokaudessa. Suomalaisten ruokavaliossa maito ja maitotaloustuotteet ovat keskeinen kalsiumin lähde. Jonkin verran kalsiumia saadaan myös kalasta, siemenistä ja pähkinöistä sekä joistakin kasviksista ja hedelmistä. Näistä on kuitenkin haastavaa koota kalsiumia riittävästi.

Apteekissa myydään monia hyviä kalsiumlisiä. Valitse valmiste, jossa on mukana D-vitamiini. Se on välttämätöntä kalsiumin imeytymiseen. Kalsiumia tarvitaan päivittäin, joten valmisteen ottamisessa ei tarvitse pitää taukoa.

Lähetä kysymys

Onko mielessäsi kysymys, johon haluat vastauksen?

Kysy tästä