Oudot mustelmat

Jalkani ovat jatkuvasti mustelmilla. Yleensä mustelmat ovat noin kahden euron kolikon kokoisia. En mielestäni kolhi jalkojani mihinkään, vaan mustelmat tuntuvat tulevan kuin itsestään. Mistä mustelmaherkkyys voi johtua? Voiko e-pillerien käyttö olla syynä?

Vastaus

Mustelmat ovat yleensä osa normaalia elämää, ja niitä syntyy pienten, jopa huomaamattomien vammojen myötä. Mustelmataipumus vaihtelee, ja toisilla pienikin vamma aiheuttaa mustelman. Hyvä perusohje on, että jos yksittäinen mustelma on korkeintaan kolmen sentin kokoinen, siitä ei tarvitse huolestua. Mustelmat paranevat jälkiä jättämättä. Tulehduskipulääkkeet, kuten aspiriini tai ibuprofeeni, lisäävät paljon käytettynä mustelmaherkkyyttä. Tällöin on viisainta mahdollisuuksien mukaan lopettaa lääkkeen käyttö. Vanhusten kädenselkien ja kyynärvarsien sinipunaiset verenpurkaumat johtuvat iän myötä haurastuneiden verisuonten katkeilusta ja ihon hauraudesta. Ne eivät anna aihetta lääkärissä käyntiin.

Joskus itsestään ilmestyneet mustelmat voivat johtua verenvuotohäiriöstä, jonka aiheuttaa sairaus. Lähde lääkäriin, jos sinulle yhtäkkiä ilmestyy useita mustelmia tai ainakin yksi suuri, yli kolmen sentin kokoinen mustelma. Samoin on toimittava, jos sinulla on samanaikaisesti verenohennuslääkitys, joista tavallisin on Marevan. Lääkärikäyntiä edellyttää myös se, että mustelmien yhteydessä esiintyy yleisoireita kuten kunnon laskua, outoa väsymystä, laihtumista tai kuumeilua. Kuvauksesi perusteella vaikuttaa siltä, että sinulla on taipumus mustelmiin, eikä se ole vaarallista. E-pillereistä en usko taipumuksen johtuvan.

Lähetä kysymys

Onko mielessäsi kysymys, johon johon haluat vastauksen?

Kysy tästä