Mistä apua suonenvetoon?

Tunnen usein jaloissani kiusallista suonenvetoa. Yritän pitää jalat koukussa ja hieroa sääriä, mutta se ei aina auta. Suonenveto pelottaa. Mitä voisin tehdä?

Vastaus

Lihaskouristus eli kramppi, tavallisimmin suonenveto, alkaa usein äkkiarvaamatta ja voi kestää minuutteja. Suonenveto saattaa johtua esimerkiksi kylmässä vedessä uimisesta. Sitä voivat aiheuttaa myös huono verenkierto, kivennäisaineiden puutos, hankala asento, hikoilu tai lihasrasitus.

Usein suonenveto laukeaa hieromalla ja venyttelemällä. Lämpimät yösukat voivat ehkäistä öistä suonenvetoa.

Suonenvedosta kärsiville suositellaan vitamiineja ja kivennäisaineita sisältäviä ruokia, pähkinöitä, piimää, jogurttia, täysjyväviljaa ja salaatteja. Kalsium-, kalium- ja rautavalmisteista sekä B-, C-, ja D-vitamiineista saattaa olla apua. Magnesium on oivallinen lihaskramppien torjuja. Sen tarve lisääntyy liikuntasuorituksissa. Myös neidonhiuspuu-uutteilla on jalkojen verenkiertoa elvyttävää vaikutusta.

Lihaskouristuksia ehkäiseviä kasveja ovat muun muassa fenkoli, korianteri, anis, palsternakka, kamomilla, kumina, piparminttu ja timjami. Myös inkiväärin käyttö on hyväksi.

Elimistön kuivuminen voi myös aikaansaada lihaskouristuksia. Juo paljon nestettä ennen liikuntaa ja treenin jälkeen. Syö runsaasti hedelmiä ja kasviksia. Ananaksen sisältämä bromelaiini rentouttaa lihaksia.

Yrttijalkakylpyjen on huomattu edistävän verenkiertoa ja kuona-aineiden poistumista. Esimerkiksi peltokortekylpy tunnetaan tehokkaana suonenvetoa torjuvana hoitona. Voit lisätä peltokortteen joukkoon maitohorsmaa. Käytä talvella kuivattuja yrttejä. Kaada paljuun kasvien päälle kiehuvaa vettä 10-15 minuuttia ennen kylpyä. Upota jalat nilkkoja myöten veteen. Lisää paljuun niin kuumaa vettä kuin jalat sietävät. Kylvetä jalkoja 15-20 minuuttia.

Lue myös:

Onko suonenveto vaarallinen?

Paljonko vettä pitää juoda päivässä?

12 x luomuapua migreeniin

Miksi luontaistuotteita käytetään?

 

Lähetä kysymys

Onko mielessäsi kysymys, johon haluat vastauksen?

Kysy tästä