Uupumusta haivattavissa?

Uupumusta vai burnoutia?

Osaatko arvioida tilanteesi? Tarkista tästä, kärsitkö stressistä vai onko kyse jostain vakavammasta.

Stressi tarkoittaa tilannetta, jossa vaatimuksia on niin paljon, etteivät voimat tunnu riittävän. Kielteinen stressi on jatkuvaa ylikuormittumista, joka tekee jännittyneeksi, levottomaksi ja ahdistuneeksi. Lisäksi se voi aiheuttaa univaikeuksia, päänsärkyä, sydämentykytystä, pahoinvointia ja vatsakipuja. Nukkuminen on hyvä stressimittari. Lyhytkestoisesta stressistä voi toipua lepäämällä viikonlopun.

Lue myös: Onko tämä paniikkihäiriötä?

Uupuminen on pitkään jatkuneen stressin seuraus. Töissään uupuneella on paha olo myös vapaa-aikana, eikä hän pysty rentoutumaan tai irrottautumaan stressaavista asioista. Uupumuksesta toipuminen edellyttää pysähtymistä. Alkoholinkäyttö ratkaisukeinona tai jääminen yksin ongelmien kanssa hidastavat toipumista. Toipumisaikaan vaikuttaa, miten kohtaa ongelman ja paneutuu uupumisen syihin.

Katso myös: Miksi pelkäämme?

Loppuunpalaminen (burnout) tarkoittaa oireyhtymää, jossa yhdistyvät uupumus, oman pätevyyden tunteen aleneminen ja vetäytyminen ihmissuhteista. Loppuunpalamisen erottaa fyysisestä väsymyksestä tunne, ettei jaksa enempää. Kyse on etenkin rankasta henkisestä väsymyksestä. Loppuunpalanut kokee, ettei oma elämä ole yhtä merkityksellistä kuin ennen, ja hänen itsetuntonsa laskee. Loppuunpalamisesta toipuminen voi viedä vuosia.

Asiantuntija psykoterapeutti ja työnohjaaja Arja Sihvonen, Mielenmaisema
Lähde Terveyskirjasto

Lue myös vinkit ajatusten suursiivoukseen!