Näin pysyt positiivisena

Näin pysyt positiivisena

Oletko väsynyt tai uuvahtanut? Ota aikalisä ja lue tästä vinkit, joilla nostat tsemppifiiliksen ihan uudelle tasolle.

Jes, loma!

Jos kalenterissa ei ole sitä ”oikeaa” lomaa, järjestä henkinen irtiotto toisella tavalla. Unohda leipiintymisen puolelle lipsahtaneet uudenvuodenlupaukset kokonaan pariksi päivää ja elä kuin pellossa, ihan rennosti. Jos lupaukseesi liittyy jostain riippuvuudesta erkaantuminen, pidä uudesta elämäntavasta kiinni edelleen ja palkitse itsesi jollain hienolla elämyksellä tai hemmotteluhetkellä.

Laita ideamylly pyörimään ja keksi näille parille päivälle monipuolisesti hauskoja aktiviteetteja. Aloita vaikka niistä, joista olet aina haaveillut, mutta toteutus on jäänyt arjen jalkoihin. Kuvittele itsesi oman elämäsi matkanjohtajaksi ja suunnittele itsellesi kerrassaan mahtava elämysretkipaketti.

Kiitos itsellesi!

Olet aivan varmasti tehnyt kovasti töitä lupaustesi ja tavoitteidesi eteen. Eikä haittaa vaikka projekti olisi väliaikaisesti unohtunut jäähylle, nyt on aika puhaltaa uutta tuulta purjeisiin!

Aloita kiittämällä itseäsi kaikesta jo tehdystä työstä. Tee lista asioista, jotka olet saanut eteenpäin alkuvuoden aikana. Jos kohtasit vastoinkäymisiä, kirjaa ylös myös se, mitä olet niistä oppinut. Aloita jokainen lause ”Kiitos…” ja anna kiitollisuuden myös tuntua ajatuksissasi ja kehossasi.

Lue myös: Kiitollisuus tuo pitkää ikää

Pyyhi pölyt tavoitteistasi ja kiillota ne kirkkaiksi

Palauta mieleesi tavoitteesi sekä toiveesi tälle vuodelle ja kirjaa ne lauseiksi paperille. Käsittele jokainen tavoite erikseen:

  • Listaa 3 positiivista asiaa, minkä vuoksi haluat saavuttaa tavoitteesi. Ole tarkka yksityiskohtainen perusteluissasi. 
  • Listaa 3 positiivista asiaa, mistä tunnistat milloin olet perillä eli mikä elämässäsi on silloin toisin. Elävöitä kuvausta tarkoilla yksityiskohdilla. 
  • Listaa sitten 3 asiaa, jotka saattavat estää tavoitteeseen pääsysi ja kirjoita myös, kuinka aiot selättää nämä tilanteet. 
  • Listaa myös 3 positiivista uutta toimintatapaa, joita noudattamalla varmistat tavoitteeseen pääsysi. 

Sulje sitten silmäsi, hengitä syvään ja rentoudu. Huuhtele ajatuksiasi mielikuvilla siitä, millaista elämäsi on kun olet saavuttanut tavoitteesi. Kirkasta ja vahvista mielikuvia juuri sopivan voimakkaiksi ja anna aivojesi oikein herkutella.

Lue myös: Näin mielesi toimii

Asenne ratkaisee

Sinnikkyys palkitaan! Kun olet saavuttanut tavoitteesi, merkitystä ei ole sillä, kuinka monta kertaa epäonnistuit vaan sillä, että vastoinkäymisistä huolimatta jatkoit sinnikkäästi perille asti.

Walt Disneyn sanoin: ”Jos voit kuvitella sen, voit myös tehdä sen.”

Ota siis ajatuksen voima avuksesi ja kieltäydy luovuttamasta. Keksi itsellesi räväkkä voimalause tai voimabiisi, joka siivittää sinut hurjiin suorituksiin. Mieti, mitä voisit tehdä jo tänään päästäksesi pikkumatkan lähemmäksi tavoitettasi. Sitten, viritä leveä hymy kasvoillesi ja anna mennä täysillä eteenpäin!

Kirjoittaja on LCF Life Coach®, hyvinvointivalmentaja ja ryhmäliikuntaohjaaja.

Lue myös:

Opettele positiivinen asenne

Valitse oikea asenne

Onnellisen elämän avaimet