Mitä hyötyä on rutiineista?

Mitä hyötyä on rutiineista?

Rutiini sanana yhdistetään usein tylsään ja yksitoikkoiseen elämään. Mielikuva on kuitenkin harhaanjohtava, sillä rutiinit itse asiassa auttavat vapauttamaan luovuutta ja energiaa.

Jos ei olisi rutiineja, joutuisimme käyttämään tuhottomasti energiaa kaikkiin tekemisiimme. Yksinkertaisista askareistakin tulisi voimia vievä suoritus. Arkisten toimien automatisointi on ajallisesti järkevää ja samalla vapauttaa resursseja jollekin kiinnostavammalle ja mielekkäämmälle tekemiselle. Tutkimusten mukaan luovat ihmiset hyödyntävätkin erityisen paljon rutiineja.

Rutiinit lisäävät hallinnan tunnetta

Lapset rakastavat rutiineja ja samanlaisina toistuvia asioita, koska ne lisäävät turvallisuuden tunnetta. Myös aikuisille rutiinit tuovat tunteen elämänhallinnasta. Jos jokaista tekemistään joutuisi pohtimaan perinpohjaisesti, elämä olisi hyvin kaoottista ja epävarmaa, eikä aikaa jäisi juurikaan pohdintojen toteuttamiselle.

Rutiinit luovat elämälle struktuuria ja pysyvyyttä. Siksi myös moni turvautuu rutiineihin emotionaalisesti vaikeissa tilanteissa. Kun päässä vallitsee kaaos tai elämäntilanne muuttuu dramaattisesti, tuntuu lohduttavalta pitää kiinni tutuista rutiineista.

Lue myös: Näin pääset eroon huonoista tavoista

Rutiinit avuksi elämäntapamuutoksiin

Elämäntapamuutokset vaativat uusien rutiinien luomista ja juurruttamista omaan toimintaan. Esimerkiksi painonhallinta tuntuu aluksi vaikealta, kun uudet ruokailu- ja liikuntatottumukset eivät vielä suju rutiininomaisesti.

Jos yrittää tehdä liian suuria muutoksia vanhoihin rutiineihin tai yrittää muuttaa liian montaa asiaa samaan aikaan, muutoksesta voi tulla liian haastava. Etene pienin askelin ja toista jotakin uutta asiaa niin kauan, että se sujuu kuin itsestään. Siirry sitten seuraavan rutiinin opetteluun.

Voit myös hyödyntää vanhoja rutiinejasi ja muokata niitä pikkuhiljaa uuden havittelemasi elämäntavan mukaisiksi. Jos sinulla ennen oli tapana työpäivän päätteeksi käydä drinkillä tai pullakahveilla, voit muokata rutiiniasi vaihtamalla epäterveelliset herkuttelut vaikka ravitsevaksi smoothieksi.

Edelleen sallit itsellesi rutiinisi mukaisen hengähdyshetken, mutta nyt myös kehoasi hellien. Työmatkarutiinia voi muokata vaikka lisäämällä kävelymatkaan 10 minuutin lisämutkan tai rappujen kävelyn hyötyliikunnan lisäämiseksi.

Lue myös: Mietityttääkö hyppy tuntemattomaan?

Rutiineista poikkeaminenkin lisää energiaa

Joskus on hyvä rikkoa totuttuja rutiineja. Kun haluat kunnon piristysruiskeen ja energiaboostauksen, tee jotain totutusta poikkeavalla tavalla: mene hotelliaamiaiselle tavallisena työpäivänä, pidä palaveri kaupungilla kävellen tai perushölkän sijasta osallistu puistojumppaan.

Voit ajatella sen niin, että rutiinit säästävät energiaa ja satunnainen rutiineista poikkeaminen lisäävät energiatasoa hetkellisesti. Kun löydät itsellesi sopivan tasapainon rutiinien ja irtiottojen välille, energiatasosi pysyy pitkään vireänä.

Kirjoittaja on sosiaalipsykologi (VTM) ja LCF Life Coach.

Lue myös:

Rutiineilla vähemmän stressiä ja lisää aikaa

Ota alitajunta avuksesi

Priorisoimalla tasapainoa arkeen

Rennosti kellon ympäri -  47 vinkkiä arkeen