Ahdistaako? Muuta se positiiviseksi.

Käännä ahdistus voimavaraksi

Ahdistus on mielen henkivartija. Se varoittaa, jos jokin uhkaa hyvinvointiasi. Ajattele, että ahdistus on positiivinen ilmiö, jonka avulla voit ratkaista ongelmiasi.

Ahdistus on hälytysääni kehossasi. Hälytys on aiheellinen tai aiheeton. Realistinen tai yliampuva.

Ahdistus on keskeinen osa evoluution muovaamaa ihmisen tunnejärjestelmää. Se nousee pintaan, kun elämässä tapahtuu jotain, mikä uhkaa hyvinvointia. Järjestelmä on viisas ja suojaa ihmistä.

Joskus tunnejärjestelmä varoittaa esimerkiksi ihmissuhteiden ongelmista ennen kuin niitä huomaa itse järjen tasolla.

Lue lisää: Tunnetko jatkuvasti syyllisyyttä? 

Parisuhteen muuttuminen jäykäksi tai puolison uskottomuus saattaa tuntua epämääräisinä tuntemuksina jo ennen kuin tiedämme, mistä on kyse. Keho hälyttää, että jotain on pielessä. Jokin kaipaa korjaamista.

Ahdistus on yksilöllistä

Ihmisten tunnejärjestelmät ovat eri tavoin viritettyjä. Niihin vaikuttavat geenit, temperamenttipiirteet, elämänkokemukset ja tämänhetkinen tilanne.

Joidenkin ihmisten järjestelmä hälyttää kohtuuttoman voimakkaasti, kuin hengenhädässä. Toisten tunteet on puolestaan vuorattu teflonilla. Heidän on helppo pyyhkiä ahdistus mielestään. Ehkä liiankin helppo.

Ahdistus varoittaa

Ahdistus ei ole vihollinen, vaan se pyrkii auttamaan: herättelemään huomiotasi ja varoittamaan. Tila opettaa. Kun oman ahdistuksen oppii tuntemaan ja sitä osaa käsitellä, sisäinen vahvuus kasvaa.

Lue lisää: Näin pääset eroon ahdistuksesta

Kun tunnet hälytyksen käynnistyvän sisälläsi, pysähdy hetkeksi kuuntelemaan, missä kohtaa kehoa ahdistus tuntuu. Sydämen tienoilla, niskassa, käsissä, otsassa

Joskus paniikki lamaannuttaa toimintakykysi ja saa mietteet kiertämään kehää. Samat hyödyttömät ajatukset takovat päässä uudelleen ja uudelleen.  

Pysäytä synkkien ajatusten piirileikki sanomalla itsellesi : Nyt seis, tässä vatvomisessa ei ole mitään järkeä. Voin vain yrittää parhaani. Jos tämä ei onnistu, maailma ei kaadu.

Moni huonosti voiva ihminen alkaa väl­tellä epämiellyttäviä tilanteita ja tunteita. Hän jää ahdistuksensa vangiksi. Ihmissuhteet voivat kärsiä ja elämänhallinta heikentyä. Huomaa tilasi ja hae apua ammattiauttajalta tai läheiseltä, johon voit luottaa.

Lue myös: 

9 keinoa, jotka tekevät sinut onnelliseksi

Iskeekö sunnuntaisin ahdistus?

Mistä tunnistaa masennuksen?

Irtaudu työn aiheuttamasta ahdistuksesta