3 vinkkiä: Eroon kaunasta

Negatiivisten tunteiden kantaminen vie voimia. Anteeksiantaminen kannattaa itsekkäistäkin syistä.

Anteeksianto ei ole yksinkertaista ja se voi kestää koko elämän. Anteeksianto kuitenkin kannattaa, sillä negatiivisten tunteiden kantaminnen vie voimia ja voi tuntua fyysisinäkin oireina. Anteeksiantoa harjoittavan ihmisen kyky sietää stressiä paranee ja hän tulee tietoiseksi jaksamisensa rajoista.

1.

Sano se ääneen.

 Jos et pysty anteeksiantoon kasvotusten, sano iltaisin sängyssä silmät suljettuina mielessäsi nämä sanat 2-3 kertaa: ”X, minä annan sinulle anteeksi.” Voit sanoa "Minä annan itselleni anteeksi”. Jos olet niin vihainen, ettet pysty sanomaan noita sanoja, voit kokeilla tätä: ”Ehkä jonain päivänä pystyn antamaan anteeksi.” Voit yllättyä, miten paljon paremmin pystyt nukahtamaan.

2.

Tunnista tunteet.

 Jos anteeksianto on vielä kesken ja joudut kohtaamaan sinua loukanneen ihmisen kasvotusten, anna tunteiden tulla ja tiedosta ne. Kun tunteita nousee, voit ajatella, että ”ahaa, nyt minua kiukuttaa”. Jo tunteen huomaaminen vie siltä terän. Tarkkaile, ovatko sinun tunteesi tai anteeksiannettavan tunteet muuttuneet ja mihin suuntaan olet menossa. Aikaa myöten kiukku tai jokin muu tunne menee nopeammin ohi ja opit käyttäytymään rennommin.

3.

Kirjoita unet muistiin

Unissa vapaudut näkemään asioita ja tuntemaan tunteita, joista et valveilla ollessa ehkä ole tietoinen. Unia ei tarvitse osata tulkita, mutta kun pidät pitkään unipäiväkirjaa, opit tietämään, mitä ne tarkoittavat. Olisi hyvä myös jakaa tuntemuksiaan ystävän kanssa, hankkia vertaistukea tai lukea kirjoja, jotta saa tunteilleen peilauspintaa. Vaikka edistysaskeleet ovat pieniä, ne voivat olla merkittäviä.

 

Lue myös:

Onko mustasukkaisuus normaalia?

Näitkö taas unta exästä?

Miten uskottomuuskriisistä selviää?