Itsevarmuutta voi vahvistaa muuttamalla asennetta.

14 x parempi itsetunto

Luulitko, että epävarmuus on kohtalosi? Näin voit kehittää itseluottamustasi ja menestyä.

Jos lapselta kysyy, osaako hän laulaa tai tanssia, vastaus on luultavasti kyllä. Vanhemmiten tämä rajaton itseluottamus katoaa. Moni aikuinen kehittää mielessään esteitä sille, miksei osaa.

Tällaisista uskomuksista voi päästä eroon, lupaavat valmentajaveljekset Niko ja Makke Leppänen kirjassaan Itseluottamus (Viisas elämä 2017).

Niko on entinen jääkiekkoilija, joka sairastui mykoplasman aiheuttamaan keuhkokuumeeseen. Sitä seurasi jälkitauti, selkäytimen ja aivokalvon tulehdus, joka vei hänet pyörätuoliin. Aluksi kohtalo masensi, kunnes Leppänen tajusi, ettei vamma estä häntä elämästä hyvää elämää.

Lue myös: Älä vertaa itseäsi muihin somessa

Nämä oivallukset kannattaa painaa mieleen veljesten kirjasta:

1.  Lakkaa piittaamasta puutteistasi.

Sen sijaan että vertaisit itseäsi toisiin voit luottaa siihen, että selviät missä tilanteessa tahansa. Menestyjä ei välttämättä ole lahjakkain tai paras. Menestyjä toimii puutteistaan huolimatta.

2. Varo ulkoistettua itseluottamusta.

Saatat tuntea olevasi hyvä, kun saavutat tavoitteen, saat myönteistä palautetta tai hienon työn. Leppäset varoittavat sitomasta itseluottamusta näihin ulkoisiin tekijöihin. Et tarvitse kokemusta, taitoja tai hyväksyntää, jotta voisit luottaa itseesi.

3. Tule sinuiksi sen kanssa, ettet tiedä.

Terve itseluottamus syntyy siitä, ettet pelkää tuntematonta etkä epäonnistumista. Luontaisesti itsevarma ihminen kykenee palautumaan tällä asenteella vastoinkäymisistä.

4. Ole utelias.

Itseluottamuksen kulmakiviä ovat utelias mieli, taito löytää luovia ratkaisuja, sinnikkyys ja kyky palautua kuohuttavista kokemuksista. Näiden taitojen ansiosta lapsi oppii kävelemään.

5. Usko kykyysi oivaltaa.

Leppästen mukaan kokemus ja tieto ovat yliarvostettuja. Meillä on synnynnäinen kyky oivaltaa asioita ja keksiä ratkaisuja. Ole toiveikas, oli elämäntilanteesi mikä tahansa. Sisälläsi on kaikki, mitä tarvitset.

6. Vahvista psykologista immuunivajettasi.

Jatkuva stressi jvoi olla merkki psykologisesta immuunivajeesta. Sen vuoksi ihminen suhtautuu ympäristöönsä kielteisesti. Kaksi ihmistä voi kokea tismalleen samat olosuhteet täysin eri tavoin. Stressaava työ on toiselle mieluisa ja haastava tehtävä.

Lue myös: Näin pääset vaikeiden asioiden yli

Voit vahvistaa psykologista immuniteettiasi, kun oivallat, että kokemuksesi maailmasta perustuu usein ajatuksiisi. Jos ajatuksesi ovat synkät, kassajono tai puhelias työkaveri ärsyttää. Kun mieli on kevyt, rasitteita on helpompi sietää. (Vinkki toimii parhaiten elämäntilanteessa, joka ei ole katastrofaalinen.)

7. Anna ajatusten tulla ja mennä.

Älä anna niille liikaa valtaa. Näin pääset irti pakonomaisesta tarpeesta hallita ympäristöäsi, pyrkiä parempaan työhön, suhteeseen, asuntoon tai olosuhteisiin. Voit olla itsevarma ja tyytyväinen missä tahansa.

Sinun ei tarvitse hallita ajatuksiasi. Riittää, että tiedostat niiden muuttuvan koko ajan. Samoin kokemuksesi maailmasta muuttuu. Jos sisäinen äänesi sättii tai pelottelee sinua uhkakuvilla, tiedosta, ettei äänellä ole todellista valtaa sinuun. 

8. Hyväksy pelko ja epävarmuus.

Sen sijaan että pyrkisit vimmatusti niistä eroon, voit antaa niiden vain olla. Huippusuoritus syntyy, kun ajattelu saa virrata vapaasti ja mielentila on neutraali.

9. Ota virheet oppitunteina.

Itsevarmuutta voi nakertaa se, ettei uskalla tehdä uusia asioita, koska ei halua mokata. Ajattele sen sijaan, että joko onnistut tai opit. Epäonnistumisia ei ole, on vain oppitunteja. Niiden kautta voit kehittyä.

10. Keskity hyvään.

Vältä vastoinkäymisissä ajatuksia ”jos olisin tehnyt toisin” tai ”miksi tämä tapahtuu minulle.” Ne heikentävät itsetuntoasi. Kysy sen sijaan itseltäsi: onko minun mahdollista olla onnellinen kaikesta huolimatta?

Lue myös: Mindfulness auttaa masennukseen

11. Unohda vastoinkäymiset. 

Itsevarmuutta voi vahvistaa päästämällä irti menneestä. Ei ole yhtä oikeaa tapaa reagoida vastoinkäymiseen tai aikaa, jolloin siitä pääsee yli.  Yli pääseminen on unohtamista. Se onnistuu paremmin, kun et vatvo asiaa mielessäsi.

12. Vältä samaistumasta rooliisi.

Esimerkiksi työminäsi ei ole koko identiteettisi. Ahdistus, stressi ja epävarmuus kumpuavat usein siitä, että ihminen tulee riippuvaiseksi roolistaan ja ripustaa kaiken sen varaan.

13. Tee täysillä mutta varjele tunteitasi.

Uppoudu tavoitteen saavuttamiseen mutta älä laita likoon liikaa tunteita. Leppäset puhuvat korkeasta osallistumisesta ja alhaisesta sijoittamisesta. Osallistu täysillä mutta muista, ettei onnesi riipu tavoitteen saavuttamisesta. Ota elämä vastaan sellaisena kuin se tulee.

14. Ole aina valmis oppimaan.

Ego-orientoitunut ihminen tarrautuu toisten mielipiteisiin. Niiden kautta rakennettu itsetunoto on hauras. Oppimisorientoitunut ihminen on kiinnostuneempi siitä, miten hän voi kehittyä. Voimista oppimisen asennetta. Onnistumisen esteenä on vain mielesi. Pystyt mihin vain.

Makke ja Niko Leppäsen kirja Itseluottamus (Viisas Elämä 2017)  on nyt kaupoissa.

Lue myös:

Nämä asiat alentavat mielialaasi

5 vinkkiä parempaan itsetuntoon

Vahvista sisäistä kauneuttasi

Näin saat paremman elämän

Murra yksinäisyyden lukko