Juoksijan polvi vaivaa

Olen 45-vuotias juoksua harrastava nainen. Juoksen maratonin pari kertaa vuodessa ja lenkkeilen monta kertaa viikossa. Hiljattain sain riesakseni juoksijan polvi -vaivan. Ensin pystyin juoksemaan 21 kilometriä, sitten 16. Lopulta vihlova polvikipu iski vasemman polven ulkosyrjään lenkillä jo 12, 10 ja 8 kilometrin kohdalla. Lopulta en voinut juosta edes kilometriä. 
Olin neljä kuukautta juoksematta, ja kipu palasi heti ensimmäisellä lenkillä. Missään muussa liikunnassa se ei häiritse. Kun kipu iskee, en pääse edes kulkemaan rappusia kunnolla alaspäin. Kipu hellittää usein jo ­seuraavana päivänä.
Lämmittelen ja venyttelen säännöllisesti, hieronnassa en käy. Kannattaisiko mennä ja mitä muuta voin tehdä, ­jotta pääsen eroon vaivasta? Vai onko minun juoksuni nyt juostu?

Vastaus

Juoksuharrastuksesi ei ole vaarassa, mutta on tärkeää selvittää polvivaivasi syy. Juoksijan polveksi kutsutaan reiden ulkosivun leveän ITB-peitinkalvon alakiinnitysalueen kudosärsytystä ja tulehdusta, joka paikallistuu kipuna polven ulkosyrjälle. 

Oire johtuu usein juoksun aiheuttamasta yksitoikkoisesta rasituksesta. Normaalisti reiden ulkosyrjällä sijaitseva limapussi vaimentaa jänteiden hankausta. Mikäli reiden ulkosyrjällä sijaitseva leveä peitinkalvo kiristyy liikaa, ­limapussin suojaus ei enää riitä ja kudokset ärsyyntyvät. 

Ärsytystulehdus johtaa kipuun liikkeessä ja pahimmillaan myös levon aikana. Syitä voi olla monia, kuten väärän­laiset jalkineet tai jalkaterän virheellinen asento, jossa polvi painuu ja kiertyy sisäänpäin. 

Polvea hallitsevien reisi- ja säärilihasten vahvistaminen on juoksijalle erittäin tärkeää. Lisäksi lihas kireydet reisien alueella lisäävät kyseistä ärsytystä. Tarkista jalkineesi ja varmista, että juokset itsellesi sopivilla kengillä. Silloin polven linjaus pysyy oikeanlaisena. Vaihtele maastoja. Juokse asfaltin lisäksi poluilla ja pururadalla. 

Venyttele huolelliset ja eri tavoin reidet ja erityisesti reiden ulkoreunaa peittävä kalvorakenne. Kalvorakenteen ­venyttäminen on hankalaa ja tehokkaimpia ovatkin avustetut venytykset. Myös hieronta ja hierojan peitin kalvolle tekemät venytykset voivat auttaa. 

Käsittele itse reiden ulkosyrjää ja lihasrunkoa putkirullalla tai tennispallolla hieromalla.

Kokeile vaihtoehtoisia treenimuotoja, kuten pyöräilyä, uintia tai vesijuoksua. Pelkkään hölkkälämmittelyyn tuovat monipuolisuutta askelkyykyt ja kevyet lihaskunto liikkeet.

Jos juoksijan polvi pitkittyy, sitä voidaan hoitaa turvallisesti lääkeinjektiolla eli kortisonipistoksella polven limapussiin. Hakeudu urheilulääkärin luokse ja ammattitaitoisen hierojan tai fysioterapeutin käsittelyyn.

Lue myös:

Tarvitseeko juoksija kehonhuoltoa?

Näin pääset eroon penikkataudista

Parhaat lämmittelyliikkeet ennen lenkkiä

Lähetä kysymys

Onko mielessäsi kysymys, johon haluat vastauksen?

Kysy tästä