Huonoilla kengillä seisominen on syy vaivaan

Olen 20-vuotias nainen. Olen kärsinyt ­kaksi ­vuotta kanta­pään sisäsyrjän kivusta. Se alkoi, kun tein hoito­alalla seisomatyötä huonoissa kengissä. Työskentelen edelleen hoitoalalla ja seison paljon, mutta hankin kenkiini iskua vaimentavat kantakupit. Ortopedi diagnosoi kivun määrittämättömäksi rasitus­vammaksi ja neuvoi laittamaan kipu­kohtaan kylmägeeliä.

Geeli ei ole auttanut. ­Särky ei tunnu heti, kun alan ­kävellä, vaan vasta kun olen seissyt tunnin. Kipu pahenee päivän mittaan.

Olen hieronut jalkapohjaa hierontapallolla. Olen myös kokeillut kylmäpussia ja venytyksiä. Mikään ei ole auttanut. Osaatko sinä neuvoa?

Vastaus

Vaivasi on kiusallinen ja kroonistuu helposti. Jalkasi ovat ammatissasi kovalla koetuksella. Kyseessä voi olla jalka­pohjan kantakalvon kiinnitys­kohdan tulehdus. ­Huonoilla kengillä käveleminen tai seisominen onkin tyypillinen alkusyy vaivalle. Käytä siis tukevia ja laadukkaita kenkiä. Jos jalkateräsi on jäykkä ja korkea­kaarinen ja jalka­terän kalvot ovat ­tiukkoja, riski vaivaan on ­normaalia suurempi. Jos jalka­terässäsi on virheasento, voit saada apua tuki­pohjallisista. Kiertojäykät kengät saattaisivat myös olla hyödylliset. 

Tee kantapäällesi kylmähoito muutaman kerran päivässä. Kylmähoidoksi ei riitä kylmägeeli. Sillä ei ole mitään todellista hoidollista vaikutusta, vain viileä iho­tuntemus. Hoida kipukohtaa esimerkiksi kylmä­pakkauk­sella, mutta älä laita jäätä suoraan iholle. Voit myös pitää jalkaa jäävedessä 15–20 minuuttia kerrallaan. 

Jatka jalkateriesi hieromista pallolla ja venyttele. Jos vaiva ei edelleenkään helpotu, mene lääkäriin ja pyydä lähete asiantuntevalle fysio­terapeutille. Lääkäri voi myös hoitaa tulehdusta ja kipua ­kortisoniruiskeella.

Lue myös: 6 vinkkiä, joilla parannat työhyvinvointiasi

 Lue myös: Tuunaa työpiste kropan mukaan

 Lue myös: Miten pysyä freesinä koko päivä?

Lähetä kysymys

Onko mielessäsi kysymys, johon haluat vastauksen?

Kysy tästä