Alapäätulehdus ja antibiootit

Olin taannoin viikkoja kestäneessä flunssassa. Silloin jouduin syömään kaksi antibioottikuuria, joiden jälkeen minuun iski jokin tulehdus. Tulehdus oireili niin, että minulta valui ovulaation aikana pieniä verijanoja. Kuin tyhjästä minulle iskivät tosi pahat vatsakivut. Alavatsaani nipistelee yhä kovasti, ja minulta tulee ruskeaa vuotoa, jossa on välillä vertakin joukossa. Tämä tuntuu inhottavalta. 

Onko minun pakko syödä jälleen jokin lääkekuuri vai voinko kokeilla emätinpuikkoja? 

 

Vastaus

Antibiootit tappavat bakteereita. Ikävä kyllä ne tuhoavat usein taudinaiheuttajien lisäksi tarpeellisia bakteereita. Emättimessä on normaalisti limakalvoa suojaavia lakto­basilleja. Antibioottihoidon seurauksena osa bakteeri­kannasta voi korvautua elimistölle haitallisilla, hapettomissa olosuhteissa viihtyvillä bakteereilla. Se voi muuttaa emättimen happamuutta, ja silloin voi kehittyä tulehduksellisia oireita, kuten runsasta ja ­pahanhajuista valkovuotoa. Myös niukkaa ylimääräistä verenvuotoa ja alavatsakipuja voi esiintyä. 

Mikrobikannan häiriintyminen altistaa myös hiiva­tulehduksille, jotka oireilevat usein kutinana, kirvelynä ja poikkeavan runsaana ja kokkareisena valko­vuotona.

Osa bakteeritasapainon häiriöistä korjaantuu ­itsestään. Maitohappobakteereja sisältävien tuotteiden käyttäminen paikallisesti emättimessä voi nopeuttaa mikrobikannan palautumista ja estää toistuvia tulehduksia. 

Myös lievä hiivatulehdus korjaantuu itsestään. Jos ­tulehdus pitkittyy ja oireet ovat rajuja, tilanne kannattaa hoitaa antibioottikuurilla. Silloin viikon kestävä, emättimeen annosteltu lääkitys on riittävä.

Toisinaan käytetään suun kautta otettavia antibiootteja 5–7 vuorokauden ajan. Nämä lääkkeet eivät hoida klamydiatulehdusta, jonka mahdollisuus pitää tutkia, jos oireet pitkittyvät.

Lue myös:

Näin vältät turhat antibioottikuurit

Kärsitkö alapään kutinasta? 

Mistä tunnistaa hiivatulehduksen?

  

 

Lähetä kysymys

Onko mielessäsi kysymys, johon haluat vastauksen?

Kysy tästä