Oliivit auttavat pitämään ihoa kauniina

Ruokaa kauneudeksi

Iho iloitsee, jos lautasella on sille mieleisiä aineksia. Katso, mitä ruokia kannattaa syödä.

Ruokavalintamme näkyvät lopulta ihossamme. Mikään yksittäinen ruoka-aine ei kuitenkaan takaa heleämpää hipiää, joten ihon hyvinvoinnin vuoksi päivittäinen ruokavalio kannattaa koostaa mahdollisimman monipuoliseksi. Ravinnosta on saatava myös riittävästi energia- ja suojaravintoaineita koko kehon käyttöön.

Antioksidantit toimivat kehomme puolustusjärjestelmänä vapaita happiradikaaleja vastaan. Vapaita radikaaleja tarvitaan muun muassa elimistön taistelussa bakteereja vastaan, mutta liiallinen määrä niitä aiheuttaa solumuutoksia, esimerkiksi ihon vanhenemista. Antioksidantit estävät vapaiden happiradikaalien haitallista toimintaa ja korjaavat soluvaurioita. Ihon kannalta tärkeimpiä antioksidantteja ovat C-vitamiini, E-vitamiini, lipoiinihappo ja koentsyymi Q10 eli ubikinoni. Vitamiinit on saatava ravinnosta, mutta lipoiinihappoa ja ubikinonia keho kykenee tuottamaan itse.

Myös kasvien väriaineet eli flavonoidit suojaavat ihoa vanhenemiselta. Tärkeimpiä flavonoidien lähteitä ovat sipuli, selleri, parsakaali, tee, omena, marjoista erityisesti punaiset marjat ja punaviini. Flavonoideja on runsaasti myös sitrushedelmissä ja paprikassa. Luonnossa esiintyvistä keltaisista, oransseista ja punaisista kasvien väriaineista suuri osa kuuluu karotenoideihin. Ne muuttuvat elimistössä A-vitamiiniksi, jota iho kaipaa pysyäkseen kunnossa. Porkkana on hyvä A-vitamiinin lähde.

Mikään raaka-aine ei yksin ihmeparanna ihoa, mutta erityisen suuri merkitys on välttämättömillä rasvahapoilla. Rasvaa karttavien iho on usein kuiva. Parhaiten omega-3:n ja omega-6:n riittävän saannin takaa rypsiöljy. Jo muutama ruokalusikallinen rypsiöljyä päivässä esimerkiksi ruoanvalmistuksessa tuo ruokavalioon tarpeeksi välttämättömiä rasvahappoja.

Kesytä akne ruokavaliolla

Akne ei ole ihotyyppi, vaan talirauhastiehyeiden sairaus. Ravinnon vaikutusta akneen ei tarkkaan tunneta. Akneihoiselle suositellaan, kuten kaikille, vitamiinipitoista ja monipuolista ruokaa sekä runsasta veden juontia.

Myös sinkin ja pellavansiemenöljyn lisääminen ruokavalioon voi tepsiä. Suomalaiset saavat sinkkiä lähinnä viljoista, lihasta ja maidosta, mutta sitä on myös auringonkukan- ja kurpitsansiemenissä, pähkinöissä sekä vehnänalkioissa ja -leseissä. Maito jakaa mielipiteitä. Siitä saa proteiineja, joita iho tarvitsee, toisaalta sen uskotaan lisäävän ihon tulehduksia, erityisesti yhdistettynä runsaaseen lihansyöntiin.

Lue myös: "Aikuisiän akne parani, kun jätin sokerin"

Kosteuta iho omegoilla

Linolihappo eli omega-6-rasvahappo ylläpitää kasvojen kosteustasapainoa. Kuivaa ihoa kosteuttavat tehokkaasti rypsiöljy ja pähkinät. Myös ihon hilseily usein helpottuu samojen raaka-aineiden lisäämisellä ruokavalioon.

Myös tomaatin ja tomaattivalmisteiden sisältämä lykopeeni pitää ihon kosteana. Hyviä lähteitä ovat myös verigreippi ja vesimeloni. Lykopeeni imeytyy paremmin käsitellyistä kuin tuoreista kasviksista.

Virkistä kasvot

Kun iho on väsynyt, sen kosteuspitoisuus alenee ja vastustuskyky heikkenee. Sen väri on samea ja verenkierto heikko. Tämä näkyy muun muassa tummina renkaina tai pusseina silmien alla. Väsyneenä kuiva iho rypistyy, rasvainen puolestaan kehittää näppyjä. Meikkikään ei kestä iholla, sillä ihon pH muuttuu. Väsynyt iho kaipaa erityisesti sinkkiä.

Pinaatin sisältämä luteiini on hyväksi ihon verenkierrolle, joskin elimistössämme muodostuu sitä jonkin verran muutenkin eli se ei ole välttämätön ravintoaine. Pinaatin lisäksi hyviä luteiinilähteitä ovat kaali, salaatit ja kananmuna.

Sileytä kroppa

Paljon hiilihydraatteja, rasvaa tai alkoholia sisältävien ruokien syöminen usein pahentaa appelsiini-ihoa. Runsas veden juonti taas kannattaa.

Varaudu aurinkoon

Iho kestää aurinkoa paremmin, kun syöt tarpeeksi kasviksia. A-vitamiinin esiasteen beetakaroteenin väitetään estävän auringossa palamista. Beetakaroteenia on paljon värikkäissä kasviksissa ja hedelmissä.

Paranna väriä

Paprika sisältää C-vitamiinia keskimäärin neljä kertaa niin paljon kuin appelsiini. C-vitamiini on erityisen tärkeä, sillä se kiinteyttää ihoa ja parantaa sen mikroverenkiertoa vähentäen esimerkiksi couperosaa. C-vitamiinin teho voimistuu, kun siihen yhdistetään E-vitamiini, jota on esimerkiksi vehnänalkioöljyssä ja vehnäleseissä.

Myös mansikka sisältää paljon vitamiineja, flavonoideja ja kuituja, joita iho kaipaa. Erityisesti C-vitamiini osallistuu kollageenin muodostukseen, joten se voi jarruttaa verenpurkaumia ihossa.

Lue lisää:

Kauniin ihon vitamiinit

Käytä vitamiineja järkevästi

Syö näitä siemeniä