Rauhoita iho naamiolla

Rauhoita stressi-iho

Stressi uuvuttaa, syö sietokykyä ja alentaa ärsytyskynnystä. Totta joka sana – ja pätee myös ihoon.

Pieni stressi ei ihoa tärvele, mutta pitkittyessään stressi aiheuttaa pelkkää harmia. Se tekee ihon epätasapainoiseksi, herkäksi ja haasteelliseksi hoitaa.

Stressin rasittama iho reagoi ulkoisiin ja sisäisiin rasitustekijöihin normaalia voimakkaammin. Iho voi kiukustua epäsopivista hoitotuotteista ja väärästä käsittelystä, ärtyä tuulesta ja kylmästä, tulistua jopa mausteisesta ruoasta.

Stressi häiritsee sekä lymfa- että mikroverenkiertoa. Kun kumpikin toimii vajaateholla, solujen ravinnonsaanti, aineenvaihdunta ja kuona-aineiden poistuminen hidastuvat. Solutoimintojen hidastumisen myötä iho muuttuu kelmeäksi ja solukkoon kertyy turvotusta aiheuttavaa nestettä. Samalla ihon sisäinen kosteushuolto alkaa ontua ja ihon pinta kuivua. Hipiästä tulee kireä, hilsehtivä ja rypistyvä. Poskia kuumottaa ja kevytkin hipaisu voi jättää punaisen jäljen.

Kuivumisen ja heikentyneen soluhuollon myötä ihoa peittävän hydrolipidikalvon suojauskyky alenee. Kun iho menettää vastustuskykyään, se saattaa oikutella jopa kosmetiikan suhteen. Tuttu putsari tuntuukin yhtäkkiä vessanpesuaineelta, päivävoide aiheuttaa kihinää ja kirvelyä.

Stressi kuluttaa myös ihon luontaista antioksidanttisuojaa. Tällöin vapaat radikaalit pääsevät tekemään tuhojaan solutasolla ja iho uupuu entisestään. Noidankehä on valmis: stressi on poikinut iho-ongelmia, jotka lisäävät stressiä.

Paras tapa palauttaa stressi-ihon vastustuskyky on vähentää kiirettä ja laskea kierroksia – pysyvästi. Lepo, ulkoilu ja terveellinen ruokavalio vahvistavat ihoa. Lisäapua stressin herkistämän hipiän toipumiselle antaa oikea hoito. Tasapaino löytyy sitä nopeammin, mitä tarkemmin sekä toimenpiteet että tuotteet vastaavat ihon vaatimuksia.

Helläntehokasta hoitoa

  • Pyri palauttamaan ihon oma, luonnollinen tasapaino. Sen turvin ihon suojamekanismi paranee ja ihosta tulee vastustuskykyisempi ärsytystekijöille. Myös punakkuus hälvenee ihon vahvistumisen myötä.
  • Hellävarainen säännöllinen hoito takaa stressi-ihon toipumisen. Avainsanoja ovat suojaaminen ja kosteutus.
  • Vältä tuotteita, jotka sisältävät ihon toimintoja tehokkaasti stimuloivia aktiiviaineita. Vältä myös voimakkaita kuorintoja.
  • Suosi stressin herkistämälle iholle koostumuksia, jotka eivät sisällä ärsyttäviksi tiedettyjä hajusteita tai muita vastaavia aineosia.
  • Meikkaus ei ole haitaksi, ennemminkin päinvastoin, sillä meikkivoide ja puuteri suojaavat ihoa kylmältä ja viimalta. Muistathan, että meikit ovat henkilökohtaiseen käyttöön!
  • Älä tingi ihonpuhdistuksesta, äläkä milloinkaan mene nukkumaan meikit kasvoilla.

Stressi-ihon turvajoukot

A: Allantoiini tunnetaan ihoa rauhoittavana ja hellävaraisesti uudistavana aineosana.
B: B5-provitamiini eli pantenoli auttaa ihoa sitomaan kosteutta.
C: C-vitamiini auttaa stressin herkistämää ihoa toimimalla antioksidanttina.
D: D-vitamiini vahvistaa ihoa tasapainottamalla solutoimintoja ja aineenvaihduntaa.
E: E-vitamiini eli tokoferoli torjuu hapettumista, kosteuttaa ja vahvistaa hydrolipidikalvoa.
F: Flavonoidit ovat kasviperäisiä antioksidantteja, jotka suojaavat soluja hapettumisreaktioilta.
G: Glyseroli kosteuttaa, pehmittää ja rauhoittaa ihoa.
H: Hyaluronihappo on erittäin tehokas kosteudensitoja, jota löytyy ihosta itsestään.
I: Ihovitamiineja ovat vahvistava A eli retinoli ja rauhoittavaksi tiedetty B6 eli pyridoksiini.
J: Jojobaöljy muistuttaa ihon omia rasva-aineita. Siksi se sopii herkän ihon suojaamiseen.
K: Kauraa käytetään kosteuttamaan, rauhoittamaan ja vahvistamaan ihoa.
L: Lakritsiuutteella on kyky rauhoittaa ihoärsytystä ja lieventää punoitusta.
M: Mineraalipitoisella lähdevedellä hoitotuotteeseen saadaan ihoa rauhoittava ominaisuus.
N: Niasiini eli B3-vitamiini auttaa torjumaan stressiperäistä ihon punoitusta ja kuivumista.
O: Omega-rasvahapot auttavat ihoa vahvistumaan suojaamalla solukalvoja.
P: Pellavauute rauhoittaa ihoa sisältämiensä suojaavien polysakkaridien voimalla.
R: Ruusu antaa hoitotuotteille hurmaavan tuoksun ohella rauhoittavan ominaisuuden.
S: Shea- eli voipuunvoi pehmittää ihoa ja auttaa sitä säilyttämään kosteuttaan.
T: Tuoksuista stressioireiden lievittäjiksi sopivat muun muassa laventeli, appelsiininkukka ja bergamotti.
U: Uni – ei yksin sen määrä vaan eritoten laatu. Laadukas uni antaa iholle toipumisaikaa.
V: Vihreä tee -uute toimii antioksidanttina eli suojaa soluja hapettumiselta.
Y: Yrteistä herkistyneelle iholle sopivat muun muassa basilika, kehäkukka ja kamomillasaunio.
Ä: Äänettömyys auttaa rentoutumaan ja laskemaan stressitasoa, jolloin ihokin voi paremmin.
Ö: Öljyt hoitavat herkistynyttä hipiää muodostamalla ihon pinnalle suojakalvon.

Asiantuntija tuotepäällikkö Nina Vehniä, Lumene group